سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
فضیلتها چهارگونه اند : یکی از آنها حکمت است که قوامش اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
شعر ، دنیز ، آذربایجان ، ارومیه ، علیار ، قلیزاده ، مصطفی ، غربی ، امام ، ترکی ، علی ، ترکی ، دنیزنیوز ، شاعر ، حوزه ، حسین ، هنری ، اسلامی ، حمیدی ، غزل ، محمد ، ایران ، حاج ، فارسی ، قرآن ، باکو ، کتاب ، نشریه ، اسلام ، تبریز ، طنز ، عاشیق ، اکبر ، کتاب ، شهریار ، مصطفی قلیزاده علیار ، نخجوان ، شهید ، سایت ، سید ، باکو ، اهل بیت ، انقلاب ، ابراهیم ، سفر ، دریاچه ، فخری ، ادبیات ، تصویر ، خمینی ، دفاع ، پیغمبر ، جمعه ، اسرائیل ، مقدس ، مهدی ، حمید ، رضا ، صادق ، حوزه هنری ، پیامبر ، بهرام ، اکبر ، نامه ، نارداران ، اهر ، فاطمه ، فاطمه زهرا ، عاشورا ، مقاله ، کربلا ، عکس ، زهرا ، ترکیه ، ترکیه ، بسیج ، جمهوری ، اهل ، انتظار ، امام علی ، در ، عراق ، همایش ، واقف ، هنرمندان ، ورزقان ، مردم ، موسیقی ، شهر ، صابر ، خامنه ای ، خدا ، دوستی ، زن ، سعید ، شامی ، امام حسین ، اسدی ، ادبی ، آیت الله ، بیت ، تاریخ ، جنبش ، جشنواره ، خاطرات ، حسن ، حسنی ، حافظ ، حجاب ، امام خمینی ، رستمی ، شیخ ، فرهنگ ، نقد ، محمود ، قم ، هفته ، کانون ، وبلاگ ، واحدی ، مدح ، مجلس ، فرهنگی ، فضولی ، عشق ، عید ، سیاسی ، شاعران ، سوریه ، سلیمانپور ، زبان ، رمضان ، سال ، ایرانی ، آمریکا ، حاج علی اکرام ، ترجمه ، تهران ، به ، تبریزی ، پیامبر اسلام ، حیدر ، آمریکا ، آراز ، استاندار ، احمد ، اکرام ، زینب ، روز ، سلبی ناز ، رضوانی ، دو ، داستان ، عظیم ، علی یف ، صراف ، مجتبی ، محفل ، مرثیه ، میرزا ، مصر ، مشهد ، مطبوعات ، مهدی موعود ، محمداف ، کانون ، وطن ، ولی ، هفته نامه ، نویسندگان ، نویسنده ، شجاع ، علمیه ، علیزاده ، عکس ، فتح الهی ، فلسطین ، فیلم ، فرانسه ، دو هفته نامه ، دیدار ، رسول ، رجبی ، شاهرخ ، زلزله ، زندگی ، ادب ، اردوغان ، آذربایجان غربی ، حزب ، جواد ، پیام ، بعثت ، جاوید ، حسینی ، حدیث ، آذری ، آثار ، آزادی ، ارشاد ، اسماعیل زاده ، انگلیس ، اورمیه ، اکرام ، رهبری ، روزنامه ، سعدی ، رباعی ، دینی ، رزم آرای ، دانشگاه ، غفاری ، غدیر ، علمدار ، شب ، هادی ، هنر ، یاد ، کرکوک ، قیام ، محسن ، مثنوی ، ماه ، ملی ، نماز ، نوروزی ، موعود ، موسی ، منظومه ، مسئولان ، مسلمان ، مایل ، محمدی ، مراغه ای ، یادداشتهای ، وفات ، هریس ، صادقپور ، صمداف ، صدر ، طلعت ، طلاب ، علامه ، عرب ، عرفان ، فارس ، فرزند ، خوی ، دوزال ، رهبر ، امین ، انتخابات ، انجمن ، امام زمان ، استاد ، اخلاق ، آیت الله خامنه ای ، آران ، آغدام ، آقازاده ، حاجی زاده ، حماسه ، حمایت ، حضرت ، توهین ، بیداری ، تبلیغات ، پناه ، تمثیل ، بیر ، بهمن ، بهجت ، باکری ، بشیری ، جاذبه ، جدید ، جعفری ، چولپا ، حق ، حیات ، خاطره ، جواب ، حجت الاسلام ، آغری ، اسلامگرایان ، از ، ارزشها ، ارمنستان ، ارمنی ، الله ، اسماعیل ، اشغال ، باکو 10 ، بخش ، سریال ، سهلاب ، دنیز نیوز ، دفاع مقدس ، دکتر ، دولت ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :360
بازدید دیروز :301
کل بازدید :1924288
تعداد کل یاداشته ها : 867
97/7/23
2:47 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
قلیزاده علیار[267]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
سرچشمه همه فضـایـل مهــدی(ع) است سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ►▌ استان قدس ▌ ◄ هم نفس جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی سکوت ابدی ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی ....افسون زمانه شقایقهای کالپوش ساده دل طراوت باران تنهایی......!!!!!! جـــیرفـــت زیـبا بچه مرشد! سارا احمدی بیصدا ترازسکوت... .: شهر عشق :. پیامنمای جامع شهر صبح ماتاآخرایستاده ایم سایت روستای چشام (Chesham.ir) وبلاگ گروهیِ تَیسیر منطقه آزاد محمدمبین احسانی نیا رازهای موفقیت زندگی مرام و معرفت نغمه ی عاشقی یامهدی Dark Future امام خمینی(ره)وجوان امروز عشق ارواحنا فداک یا زینب سیاه مشق های میم.صاد مهاجر مردود دهکده کوچک ما گروه اینترنتی جرقه داتکو بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران هفته نامه جوانان خسروشهر آتیه سازان اهواز بیخیال همه حتی زندگیم عمو همه چی دان پـنـجـره صل الله علی الباکین علی الحسین تینا شهید آوینی Chamran University Accounting Association پدر خاک فقط خدا از یک انسان ع ش ق:علاقه شدید قلبی تبریک می گوییم شما به ساحل رسیدید!!!!! گاهنامه زیست جوک و خنده دهاتی دکتر علی حاجی ستوده قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی کشکول sindrela شیدائی تنها عاشقانه سیب آریایی نیروی هوایی دلتا ( آشنایی با جنگنده های روز دنیا ) به یاد تو آخوند مالخر و تمام طرفدارانش در سیستم حکومتی فروشگاه من قاضی مالخر یا قاضی طمع کار کدامیک ؟؟؟؟ پایگاه خبری،قرآنی، فرهنگی آذربایجان غربی عاشقانه زنگ تفریح

شعر نئجه یاراندی؟            الله تعالی بوتون موجوداتی خلق ائدنده جانلی­لار آراسیندا »انسان« آدلانان بیر وجود دا یاراتدی. بو انسانلارا کیم طرفیندن خلق اولوندوقلارینی، خالق قارشیسیندا نه ائده­جک­لرینی، هانسی وظیفه­نی یئرینه یئتیرمه­لی اولدوقلارینی بیلدیرمک اوچون آدم (علیه السلامی) یارادیب، خلیفه اولاراق یئر اوزونه گؤندردی. آدم (ع) یاراداندا اؤزونه »اَحسن« دئین الله اونو بدنله روحون بیرلشمه­سیندن وجوده گتیردی. بو وجود جسماً و روحاً هم گؤزل­لیکدن ذؤوق آلماغا، هم ده اضطراب­دان عذاب چکمه­یه قادر یارادیلدی. بو باخیمدان الله آدم اؤولادینا جسماً و روحاً بوتون گؤزل­لیک­لری دویماق و اونلاردان ایستر روحانی، ایستر جسمانی ذؤوق و لذت آلماق قابلیتی وئردی.

 

 حاج علمدار ماهر

 

            بؤیوک یارادان بدن اوچون جوربه­جور غیدا مادده­­لری یاراتدیغی کیمی، روح اوچون ده مختلف غیدالار-ذؤوق­لر یاراتدی. بو روحانی ذؤوقلردن بیر ده »شعر«دیر. شعرله بشر اؤولادی­نین روحونو اوخشاماق اوچون ائله اؤز آراسیندان بعضی­لرینی سئچیب، الهام وئردی و شاعر ائتدی

شبهه­سیز، بو الله­ین عدالت و رحمتیندن ایره­لی گلن بیر مسأله­ ایدی کی، انسانین روحانی ذؤوقونو تأمین ائتمک اوچون ائله اونون اؤزونه ده الهام وئرمیشدی. قرینه­لر، عصرلر اؤتدوکجه دیگر علم­لرله یاناشی ادبیات آدلی بیر علم ده یاراندی. بو علم انکشاف ائتدیکجه شعر ده انکشاف تاپدی و داها گؤزل شکیلده فورمالاشماغا باشلادی. بئله لیکله، شعر فورما اعتباری­ایله داها رنگارنگ شکله دوشدو و موضوع اعتباری­ایله داها دا زنگینلشدی. ادبیات عالمینده فردوسی، رودکی، خاقانی، نظامی، سعدی، حافظ، نوایی کیمی بشر روحونا داها گؤزل ذؤوق وئرمه­یی باجاران داهی شاعرلر یئتیشدی. بو بؤیوک اوستادلاردان بیری ده آذربایجان شعری­نین پولاد تملی، تورک شاعرلری­نین ­باباسی ساییلان محمد فضولی­دیر.

 (کتاب: منیم تانیدیغیم فضولی، حاج علمدار ماهر، باکی، 2009، نورلان نشریاتی، ص 7-8)

چاپ: منبع:هفته نامه « دنیز» - نؤمره 33، نشر تاریخی 19/3/92 - سایت دنیزنیوز www.Daniznews.ir


92/3/22::: 1:16 ص
نظر()
  

   تانینمیش شاعر حاجی زکی اسلام

 اکبر حمیدی علیار

زکی اسلام اوغلو یوسف­اوف، 1939-نجو ایل آذربایجانین قدیم بؤلگه­لریندن اولان گؤیچه ماحالیندا جیل کندینده، ضیالی عائیله­سینده آنادان اولموشدور. آتاسی اسلام معلم، اونون دوغولدوغوندان آز سونرا قاییتمایاجاغی ایکینجی دونیا محاربه­سینه گئتدی. آتا حسرتی ایله یازیلان طالع اونون دوشونجه و حیاتیندا، سونرالارسا یارادیجیلیغیندا سیلینمز ایز بوراخدی. زکی اسلام 1957-نجی ایلده باسارکئچر رایونونون شیش­قایا کندینده اورتا مکتبینی بیتیردی. 1973-نجو ایلده گنجه دولت پئداقوژی انستیتونو، 1979-نجو گنجه کند تصرفاتی انستیتونو بیتیردی. او اوزون مدت مختلف وظیفه­لرده و رهبر ایشلرده چالیشمیش­دیر. اونون گؤردویو ماراقلی و آلقیشا لایق ایشلردن بیری شورالار حکومتی زامانیندا، گیزلیجه اسلام تقویمینی چاپ ائدیب یاییملاماسی ایدی. او ایندی­لیکده ده هر ایل 2000 نوسخه اسلام تقویمی، اؤز شخصی حسابینا چاپ ائدیر، پایلاییر. زکی اسلام 1988-نجی ایلدن باکی شهرینه کؤچموشدور. اونون نه تکجه مغنی­لر و عاشیقلار طرفیندن بلکه دین­خادملری طرفیندن ده عینی درجه­ده قارشیلانان شعرلری ، هله کتابلاری چاپ ائدیلمه­میشدن دیللر ازبری اولموشدور. زکی اسلامی سئودیرن عمده کیفیتلردن بیری اونون پوئزیاسی­نین معنویته بله­نمه­سی­دیر. اونو اسلام شاعر آدلاندیرساق بئله یانیلمامیشیق. دین اوزه­رینده هله ساوئت قاداغاسی موجود اولدوغو ایللرده بئله یازمیشدیر:

من عاغلیم کسندن، گؤزوم گؤرندن

الله و محمد، علی دئمیشم

اون­ایکی اماما، حضرت عباسا

اوز توتوب خدایا "بلی" دئمیشم.

اونون "اسلام" تخلصونو ائشیدن هر بیر کیمسه طبیعی کی بو تخلصون اسلام دینی ایله باغلی اولدوغونو دوشونور، حتی اونون آتاسی اسلام کیشینی تانییانلار بیله بیرآنلیق آتاسی­نین اسلام اولدوغونو اونودورلار. او اسلام دونیاسی­نین بوتون مقدس شهرلرینه سفر ائدیب زیارتگاهلاری زیارت ائتمیش اصیل معنادا بیر مؤمن کیمی یاشاییر. اونون شعرلرینی اوخودوقدا بو شعاری اوزه چیخیر: آللها عبادت، وطنه محبت، آتا-آنایا حؤرمت!

او بیر انسان­سئور، وطن­پرور شاعردیر، تانری سئوگیسی باشدا اولماقلا بوتون سئوگی­لر اونون شعرینده دالغالانیر. صمیمی­لیک، ساده­لیک و درین اینانج تفکرو زکی اسلامین بوتون اثرلرینی احاطه ائدیر.

حاجی زکی اسلامین بوگونه قده­ر چوخلو کتابلاری ایشیق اوزو گؤروب او جمله­دن:

"گؤیچه نین تونقالی سینه مده"، 1995

"الیم تانری اته­یینده" ،1995

 "زیارتگاهلاریم منیم"،1996، باکو و 1997،ایران 

"دونیا نورا بله­ندی"،1998 

"مکتوبلار-جاوابلار، یئنی شعرلر" ،2001 

"سئچیلمیش اثرلر"، 2005

"قتل مرهب، فتح خیبر علی­دی" و ...

کتابلاری حاقدا اؤنملی بو کی زکی اسلام – کتابلاریمدان، بیرینی ده اولسون، ساتمامیشام، هامیسینی الله یولوندا امام احسانی کیمی پایلامیشام- یازیر!

محمد (ص)

یئددی قات گؤیلرده حاق ملاکه­لر

حیران قالدی کمالینا ، محمد.

آی خجالت چکدی، گونش باش اه­یدی

بارک الله جمالینا، محمد.

 

سن نوردان یاراندین، دونیا گردشی

دوز وئریب قیمتین یارادان کیشی

آدمین گوناهی، نوحون سهو ایشی

باغیشلاندی هر حالینا، محمد.

 

نبی­لر نبی­سی، عالمین سرّی

گونو گون اورتادان قایتاران گئری

الله­ین ساغ الی، معراجین شیری

جواب وئردی سؤالینا، محمد.

 

اؤزون یوخسان، ساییلیرسان مقدس

قوربان اوچون من حاضیرام، آپار کس

جان شیریندی، ائیله­مرم بیرجه سس

قبول اولسا آمالینا، محمد.

 

قدرتیندن قدرتینه یاراندیم

آلله- و محمد، علینی آندیم

بختیم دئدی، زکی اسلام، اویاندیم

شوکور اولسون جلالینا، محمد.

 

بیزیمکی­دی

آ قاچقین، دیدرگین قارداشیم، باجیم

او چمن، او چیچک، گول بیزیمکی­دی.

او داغلار، دره­لر، یاشیل مئشه­لر

او لوقمان بولاقلار، چؤل بیزیمکی­دی.

 

دیواری نم، انسانی غم چورودر

بئله گئتسک بیزی بو درد اریدر

قیزیل­قوش اووونو اوباشدان گودر

گودمه­لی­ییک، گودک گل، بیزیمکی­دی.

 

اورکدن بیر اولاق، کین­سیز بیرله­شک

غیرته ال آتاق، دیدک-دیدیشک

آتا-بابا یوردوموزدا اه­یله­شک

وئدی، اولوخانلی، ائل بیزیمکی­دی.

 

بسدی دؤزوموموز، بسدی صبریمیز

یوخدو قبرستانلار، یوخدو قبریمیز

قاراباغ، زنگه­زور، دره­لزیمیز

گؤیچه بیزیمکی­دی، گؤل بیزیمکی­دی.

 

غربی آذربایجان، بورچالی هریان

منیم بابامیندی همده داغیستان

زکی اسلام، کیم ال چکر تورپاقدان

کولونگ بیزیمکی­دی، بئل بیزیمکی­دی.

قایناقلار:

زکی اسلام سئچیلمیش اثرلری، 2005، باکی

مکتوبلار-جاوابلار، یئنی شعرلر، 2001، باکی

شاعرله دانیشیق،2009، باکی (دانیشیق آپاران: ا.ح.علیار)


  

نصیحت

 

واقف محمداف – نخجوان

 

 عمانا یول آلان گمی کیمی­یم،

بیر غریب نیسگیلی، غمی کیمی­یم.

گؤردون سویا حسرت زمی کیمی­یم،

یاغیش اول اوستومه یاغ، یاغا بیلسن.

 

تورپاغیم تالانیب، دردی قالیبدی،

نامردی گلیبدی، مردی قالیبدی.

باخدین «لَـلَه کؤچوب، یوردو قالیبدی»

 گؤزونو یول­لاردان ییغ، ییغابیلسن.

 

خیرمانین بوغداسیز، دنسیز اولاندا

دره­لر دومانسیر، چنسیز اولاندا،

منی ایتیرنده، منسیز اولاندا،

حسرتی ایچینده بوغ، بوغابیلسن.

 

دنیز کناریندا تورا حسرتم

داغین اتگینده قارا حسرتم

قارانلیق گئجه­ده نورا حسرتم

آی­کیمی اوستومه دُوغ، دُوغابیلسن.

 

قارا اوره­ییمده، آغ اوره­ییمده،

دره اوره­ییمده، داغ اوره­ییمده.

غصه­لی، سئوینجلی چاغ اوره­ییمده،

سن ده اوره­ییمه سیغ، سیغابیلسن.


  

از میدان تحریر تا میدان تقسیم

سرگذشت دیکتاتورها یکی است!

مصطفی قلیزاده علیار

ناآرامی­های شهرهای ترکیه، نهمین روز خود را پشت سر گذاشت و امروز چهارشنبه 15 خرداد 92 / 5 ژوئن 2013 سندیکاهای کارگری ترکیه هم به امواج معترضان بر ضد دولت رجب طیب اردوغان پیوستند. اردوغان در 7، 8 سال گذشته به هر شیوه­ای که شده بود و البته با اغوای دول غربی توانست ابتدا خود را به شکل یکی از رهبران جهان اسلام جا بیندازد، حتی فلسطینی­ها را فریفت و رودست زد به کشورهای اسلامی و حتی ایران و ... تا اینکه دستش رو شد که او را آمریکا و اسرائیل با سناریویی از پیش نوشته شده جلو انداخته­اند تا به جای حسنی مبارک بدبخت و قذافی بخت برگشته و ... در کنار دولتهای قطر و سعودی مأموریتهای محوله را به انجام برساند و ژاندارم منطقه شود... اما او در دو سال گذشته با جسارت تمام و کمی ناشیانه خود را افشا و رسوا کرد مخصوصاً در اوج جریان بیداری اسلامی، که امت محمدی (ص) در میدان تحریر قاهره و در یمن و مراکش و لیبی با شعار الله اکبر پرچم رژیم جعلی صهیونیستی را آتش می­زدند، جناب اردوغان به این ملل مسلمان پیشنهاد کرد که به جای حکومت اسلامی، خواستار حکومت لاییک باشند! ... و این اولین رسوایی او در جهان اسلام بود، ولی او از رو نرفت و رهبری گروههای تروریستی بر ضد ملت و نظام و دولت سوریه از سوی آمریکا و اسرائیل و انگلیس بر عهده او گذاشته شد و او هم با گستاخی این مأموریت را پیگیری کرد و دستش را به خون دهها هزار سوری بی گناه آلود... و امروز به برکت بیداری ملت غیرتمند ترکیه، میدان تقسیم استانبول به میدان تحریر دیگری در جهان اسلام تبدیل می­شود و این دفعه نوبت این باباست... راستی سرنوشت خدمتگزاران آمریکا یکی است. اما تعجب اینجاست که این هیچ یک از خادمان آمریکا در نیم قرن اخیر از سرگذشت یکدیگر عبرت نگرفتند و نمی گیرند از شاه ایران ما بگیر تا حسنی مبارک و زین العابدین بن علی و عبدالله صالح و قذافی و اینک نوبت رجب طیب اردوغان است و بعدش جناب محمد مُرسی و ... فقط باید کمی صبر کرد. البته معترضان را صد در صد نمی توان نمی توان گفت که اهدافی مقدس و یا ملی دارند. این هم مسأله ای مهم است که نمی توان از نظر دور داشت. اما هر جه باشد، موضوعی است که دولت اردوغان زمینه ساز آن شده است.


منبع: دنیزنیوز  www.daniznews.ir


  

 

انتخابات و رویکرد دولت بعدی


 


 

 

 

 

 

دکتر ابراهیم فتح الهی

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور

تاریخچه

 سال ها بین مکاتب مختلف فکری بر سر تقدم و تاخر مادیت و معنویت بحث بود و این که اصالت از آن کدام است؟ کدام یک زیربناست و کدام یک روبنا؟ مارکسیسم و تفکرات ماتریالیستی اصالت را از آن اقتصاد می دانستند و برای اخلاق نقش روبنایی قائل بودند. برعکس طرفداران تفکر مذهبی اخلاق و دین را اصل می دانستند و اقتصاد را در مرتبه نازله قرار می دادند.

 طرفداران دیدگاه اول عدالت اجتماعی را در پرتو اقتصاد سالم می جستند و مذهبیون عدالت را به نظام اعتقادی وابسته می دانستند و معتقد بودند باید جهان بینی الهی را پذیرفت و به تبع آن عدالت را پذیرفت و برای ثواب آخرت آن را به کار بست. ضمانت اجرایی دیدگاه اول مبارزه علیه بی عدالتی اجتماعی از طریق تشکیل احزاب و گروه های سیاسی و راه انداختن سندیکاهای صنفی و کارگری و مبارزات انقلابی و قهر آمیز علیه حاکمان ستمگر بود. اما ضمانت اجرایی مذهبیون در رسیدن به عدالت اجتماعی عمدتا نصیحت اخلاقی و بیم دادن افراد از عذاب آخرت و دعوت به تبعیت از توصیه های بزرگان دین بود.

دیدگاه مادی همواره طرفداران مذهب را متهم می کرد که صرف نصیحت و توصیه نمی تواند فقر و اختلاف طبقاتی را از بین ببرد و شاید در اکثر مواقع به توجیه ظلم ظالمان بیانجامد و فرهنگ صبر و سکوت را جایگزین مبارزه و قهر انقلابی کند.

برخی نیز بر سر اصالت یا تقدم و تاخر مذهب و اقتصاد سال ها مباحث تئوریکی بی حاصل را ادامه می دادند. از طرفی نیز خاصیت فزون خواهی و فرصت طلبی و افراط نظام سرمایه داری روز به روز بیشتر می شد و سرنوشت ملت ها را تحت تاثیر قرار می داد. تفکرات مارکسیستی نیز با تبلیغ روی نقاط ضعف نظام سرمایه داری در پی سرنگون کردن حکومت های وابسته به نظام سرمایه داری جهانی و تشکیل بلوک شرق و اتحادیه کشورهای ضد سرمایه داری بود و با شعار حاکمیت طبقه کارگر نظام های سوسیالیستی وابسته به خود را تشکیل می داد. پیشرفت های تکنولوژیکی و رفاه اقتصادی به دست آمده در نظام های سرمایه داری جاذبه های خاص خودش را داشت و نظام های سوسیالیستی در میدان عمل توان رقابت با آن را نداشتند به ناچار به مسابقه تسلیحاتی روی آوردند و قطب بندی های فکری و سیاسی جای خود را به قطب بندی نظامی داد و پیمان های نظامی ناتو از یک سو و ورشو از سوی دیگر شکل گرفت. بیم از وقوع جنگ جهانی سوم، قدرت های بزرگ جهانی را وادار کرد که به نوعی به تعادل قوا و تقسیم منافع و هم سویی با یکدیگر در چپاول ملت های ضعیف تن دهند. استعمار نو شکل گرفت و حکومت های دست نشانده در کشورهای مختلف هر یک با وابستگی به یکی از بلوک شرق یا غرب به وجود آمد. حال و روز جهان چنین بود تا این که انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و با نفی شرق و غرب و با شعار استقلال، راه جدیدی را پیش پای ملت ها گشود.

سران قدرت های جهانی کج دار و مریز با حکومت نوپای اسلامی مدارا می کردند و در پی شناسایی مواضع حکومت انقلابی ایران و آرمان های بنیانگذار آن بودند. آرام آرام توطئه ها شکل می گرفت و ایجاد تنش های قومیتی و تحریک نارضایتی اقوام توسط آمریکا سازمان دهی می شد تا این که لانه جاسوسی آمریکا تسخیر شد و رابطین داخلی آمریکا شناسایی شده و شبکه وسیع جاسوسی آمریکائی ها در ایران متلاشی گشت. حمله هلیکوپترهای آمریکایی نیز در صحرای طبس گرفتار طوفان شن شد و نقشه های کودتاهای مختلف ناکام ماند. شهریور سال 1359 رسید و عراق به نمایندگی از آمریکا و متحدین غربی اش جنگی 8 ساله را علیه ایران شروع کرد. شوروی هم از تقویت تسلیحاتی عراق دریغ نکرد. میگ های روسی و میراژهای فرانسوی به بمباران شهرهای ایران پرداختند. مردم ایران متحد و یک پارچه از مرزهای ایران و ایمان دفاع کردند و دشمن متجاوز را وادار به عقب نشینی کردند و جمهوری اسلامی به عنوان شکل جدیدی از حکومت مبتنی بر تفکر دینی، توانمندتر در عرصه سیاسی جهان ماندگار شد. هدف قدرت های بزرگ از انواع توطئه ها و تحمیل جنگ علیه ایران جلوگیری از نفوذ تفکر سیاسی اسلام در بین سایر ملت های اسلامی بود.پیام انقلاب اسلامی روشن بود. گسترش عدالت اجتماعی، آگاهی بخشی به ملت ها، حاکمیت ارزش های دینی، صلح جهانی و آزادی ملت های تحت ستم جزء آرمان های اصلی انقلاب اسلامی بود. لازمه ی گرایش سایر ملت ها به سوی این شعارها ساختن جامعه ای نمونه مبتنی بر تفکر دینی بود. لذا ملت ایران تمام همت و توان خود را باید صرف ساختن کشور می کرد و با گسترش عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه اقتصادی، اختلاف طبقاتی را که ناشی از روابط غلط دوران ستمشاهی بود از بین می برد.

جهاد سازندگی تجربه موفقی بود که در نخستین سال های انقلاب شکل گرفت و جمعیت شهری برای سازندگی روستاها به میان طبقات محروم جامعه رفتند. آن مجاهدت ها و تلاش ها برای سازندگی کشور بعدها گرفتار بوروکراسی اداری شد و به وزارتخانه جهاد سازندگی تبدیل شد و در نهایت با ادغام در وزارت کشاورزی پرونده اش مختومه شد. خسارت های ناشی از جنگ و بازسازی مناطق جنگی بودجه فراوانی از کشور را به خود اختصاص داد. سرعت و شتاب زدگی در سازندگی و عدم برنامه ریزی کلان برای توسعه پایدار کشور سبب ظهور طبقه جدیدی از تکنوکرات ها و صاحبان سرمایه شد و بر زرق و برق شهرها افزوده شد. برج سازی ها شروع شد و روستاها از نیروی کار و تولید خالی گشت.

نقد حال

هر یک از دولت های بعد از انقلاب یک وجه از کار را وجهه همت خود قرار دادند. دولت زمان جنگ، اداره کرد کشور در شرایط بحرانی و جنگی را سرلوحه امور خود قرار داد. دولت بعد از زمان جنگ با شعار سازندگی و رونق بخشی به اقتصاد و دولت بعدی نیز با شعار توسعه سیاسی به میدان آمدند و در نهایت شعار عدالت اجتماعی و رسیدگی به اقشار محروم در دولت نهم و دهم مطرح شد. غافل از این که همه این ها لازم و ملزوم یکدیگرند و پرداختن به یکی و غفلت از دیگری موجب توسعه ی نامتوازن می شود. چنانچه پرداختن بیش از حد به بحث سازندگی و توسعه اقتصادی منجر به اختلاف طبقاتی شد و افراط در مقوله توسعه سیاسی موجب بحران های اجتماعی و تنش های سیاسی شد و شعار توجه به طبقات محروم بدون توجه به زیرساخت ها موجب گسترش افکار پوپولیستی و ظاهرگرایی شده و توزیع مستقیم پول، تورم را تشدید کرد و عدم تدبیر اقتصادی بحران ارزی را به دنبال آورد.

در شرایط کنونی چه باید کرد؟ راه برون رفت از معضلات موجود چیست؟ به نظر نگارنده مفهوم توسعه، امری همه جانبه است و فقط با نگرشی فراگیر می توان به آن دست یافت. بنابراین حفظ روحیه انقلابی، سازندگی و پیشرفت اقتصادی، توسعه سیاسی و آگاهی طبقاتی،عدالت اجتماعی و رفاه اقتصادی چهار عنصری است که باید به موازات هم پیش بروند. دولت های بعدی اگر می خواهند موفق شوند بایدتدبیری بیاندیشند که توسعه و سازندگی و پیشرفت منجر به اختلاف طبقاتی نشود و طبقه جدیدی از مرفهین بی درد به وجود نیاید و در مقابل شعار عدالت گستری موجب ظاهرگرایی و از دست رفتن سرمایه های ملی نشود و سرمایه گذاری کلان و زیرساخت های کشور مورد غفلت قرار نگیرد. علاوه بر آن جدایی از نظام بین الملل و بی توجهی به اقتصاد جهانی و به صورت ایزوله زندگی کردن و ایزوله نگه داشتن کشور از مسائل بین المللی راه حل موفقی نخواهد بود.

همه ی این ها به یک پلان اساسی نیاز دارد که مبتنی بر یک چشم انداز واقعی باشد تا برنامه های زمان بندی شده از آن ناشی شوند. انقلاب اسلامی باید تمدن نمونه و جامعه فاضله ای باشد که مشتاقان سایر ملت ها برای آشنایی با آن به جای مطالعات تئوریک درباره ی آن در خیابان های ایران اسلامی قدم بزنند و هر آن چه را می بینند تبلور تمدن اسلامی بدانند.

امام علی (سلام الله علیه) در باب شرایط زمامداران موفق می فرماید: «إنّ احقّ النّاس بهذا الأمر أقواهم علیه و أعلمهم بأمر الله فیه»؛ "شایسته ترین فرد برای زمامداری و مدیریت جامعه کسی است که علاوه بر توانمندی و کارآمدی لازم، علم و آگاهی کافی نسبت به فرمان خدا در امور داشته باشد ."  

منبع: دنیزنیوز  www.daniznews.ir

 

 


92/3/12::: 1:14 ص
نظر()
  
   1   2      >