سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر گاه روزی بیاید که در آن بر دانشم نیفزایم، پس در آمدن خورشید آن روز بر من خجسته مباد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
شعر ، دنیز ، آذربایجان ، ارومیه ، علیار ، قلیزاده ، مصطفی ، غربی ، امام ، ترکی ، علی ، ترکی ، شاعر ، دنیزنیوز ، حوزه ، هنری ، حسین ، اسلامی ، حمیدی ، غزل ، محمد ، حاج ، ایران ، فارسی ، باکو ، قرآن ، کتاب ، نشریه ، اسلام ، تبریز ، طنز ، کتاب ، عاشیق ، شهریار ، اکبر ، انقلاب ، مصطفی قلیزاده علیار ، نخجوان ، شهید ، سایت ، سید ، باکو ، اهل بیت ، ابراهیم ، سفر ، دریاچه ، فخری ، ادبیات ، تصویر ، خمینی ، دفاع ، رضا ، پیغمبر ، جمعه ، اسرائیل ، مقدس ، نامه ، مهدی ، حوزه هنری ، حمید ، صادق ، فاطمه ، پیامبر ، بهرام ، اکبر ، اهر ، فاطمه زهرا ، نارداران ، مقاله ، عاشورا ، عکس ، زهرا ، ترکیه ، کربلا ، همایش ، واقف ، ترکیه ، بسیج ، بیت ، جمهوری ، اهل ، انتظار ، امام علی ، ادبی ، در ، عراق ، صابر ، شهر ، شامی ، خامنه ای ، خدا ، دوستی ، زن ، سعید ، اسدی ، آیت الله ، امام حسین ، هنرمندان ، ورزقان ، هفته ، مردم ، موسیقی ، نقد ، قم ، محمود ، کانون ، امام خمینی ، جنبش ، جشنواره ، خاطرات ، حافظ ، حجاب ، حسنی ، حسن ، تاریخ ، سال ، رستمی ، شیخ ، عکس ، فرهنگی ، فرهنگ ، فضولی ، عید ، عشق ، سیاسی ، رمضان ، زبان ، سلیمانپور ، شاعران ، سوریه ، ترجمه ، تهران ، به ، حاج علی اکرام ، ایرانی ، آمریکا ، وبلاگ ، واحدی ، نویسنده ، مدح ، محفل ، مجلس ، مجتبی ، میرزا ، مرثیه ، مصر ، آمریکا ، آراز ، احمد ، استاندار ، اکرام ، حیدر ، تبریزی ، پیامبر اسلام ، سلبی ناز ، روز ، زندگی ، زینب ، رضوانی ، دو ، داستان ، صراف ، عظیم ، علی یف ، علیزاده ، علمیه ، علمدار ، فتح الهی ، فرانسه ، فلسطین ، فیلم ، شاهرخ ، شجاع ، دو هفته نامه ، دیدار ، رسول ، رجبی ، زلزله ، پیام ، بهمن ، حزب ، جواد ، ادب ، اردوغان ، آذربایجان غربی ، آثار ، مطبوعات ، مشهد ، مهدی موعود ، محمداف ، کانون ، نویسندگان ، هفته نامه ، هنر ، وطن ، ولی ، یاد ، هادی ، نوروزی ، نماز ، قیام ، کرکوک ، محسن ، مثنوی ، ماه ، مایل ، ملی ، آذری ، آزادی ، ارشاد ، از ، اسماعیل زاده ، انگلیس ، اورمیه ، اکرام ، جاوید ، حدیث ، حسینی ، حضرت ، بهرامپور ، بعثت ، روزنامه ، رهبری ، سعدی ، رباعی ، رزم آرای ، دینی ، دانشگاه ، شب ، غدیر ، غفاری ، علامه ، عرب ، عرفان ، فارس ، فرزند ، صمداف ، صادقپور ، صدر ، طلعت ، طلاب ، خوی ، دوزال ، رهبر ، بزرگ ، بیداری ، تبلیغات ، حمایت ، حماسه ، حاجی زاده ، جعفری ، توهین ، امین ، انتخابات ، انجمن ، امام زمان ، الله ، استاد ، اخلاق ، آیت الله خامنه ای ، آران ، آغدام ، آقازاده ، منظومه ، مسلمان ، مراغه ای ، مسئولان ، موعود ، موسی ، ماهر ، محمدی ، هریس ، یادداشتهای ، وفات ، یحیی ، یک ، کردستان ، کربلا ، نوروز ، نمایندگان ، وحید ، مایل اوغلو ، گرمان ، مولانا ، میلاد ، نباتی ، مسجد ، مرگ ، مرسی ، مسئول ، معلم ، آغری ، آذربایجانی ، اسلامگرایان ، اسماعیل ، ارمنستان ، ارمنی ، ارزشها ، اشغال ، باکو 10 ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :738
بازدید دیروز :608
کل بازدید :2952539
تعداد کل یاداشته ها : 881
103/9/5
12:29 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
قلیزاده علیار[263]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید شقایقهای کالپوش بچه مرشد! سکوت ابدی هم نفس ►▌ استان قدس ▌ ◄ نغمه ی عاشقی جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی سرچشمه همه فضـایـل مهــدی(ع) است ساده دل ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی ....افسون زمانه طراوت باران تنهایی......!!!!!! جـــیرفـــت زیـبا سارا احمدی بیصدا ترازسکوت... .: شهر عشق :. پیامنمای جامع شهر صبح ماتاآخرایستاده ایم سایت روستای چشام (Chesham.ir) وبلاگ گروهیِ تَیسیر منطقه آزاد محمدمبین احسانی نیا رازهای موفقیت زندگی مرام و معرفت یامهدی Dark Future امام خمینی(ره)وجوان امروز عشق ارواحنا فداک یا زینب سیاه مشق های میم.صاد مهاجر مردود دهکده کوچک ما گروه اینترنتی جرقه داتکو بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران هفته نامه جوانان خسروشهر آتیه سازان اهواز بیخیال همه حتی زندگیم عمو همه چی دان پـنـجـره صل الله علی الباکین علی الحسین تینا شهید آوینی Chamran University Accounting Association پدر خاک فقط خدا از یک انسان ع ش ق:علاقه شدید قلبی تبریک می گوییم شما به ساحل رسیدید!!!!! گاهنامه زیست جوک و خنده دهاتی دکتر علی حاجی ستوده قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی کشکول sindrela شیدائی تنها عاشقانه سیب آریایی نیروی هوایی دلتا ( آشنایی با جنگنده های روز دنیا ) به یاد تو آخوند مالخر و تمام طرفدارانش در سیستم حکومتی فروشگاه من قاضی مالخر یا قاضی طمع کار کدامیک ؟؟؟؟ پایگاه خبری،قرآنی، فرهنگی آذربایجان غربی عاشقانه زنگ تفریح

صدور ویزا به ایرانی­ها در مبادی ورودی به نخجوان انجام می­گیرد

از امروز شنبه 29 شهریور 93 برای اتباع ایرانی در مبادی ورودی به نخجوان روادید پانزده روزه صادر خواهد شد.

به گزارش سایت دنیزنیوز از باکو، محسن مولائی کنسول سفارت کشورمان در جمهوری آذربایجان با اعلام این خبر گفت: در جهت عملیاتی شدن توافقات نهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و جمهوری اذربایجان و بر اساس دریافت یادداشت رسمی از وزارت امور خارجه آذربایجان از امروز 29 شهریور 1393، روادید پانزده روزه برای اتباع ایرانی در مرزهای جلفا و پلدشت  صادر خواهد شد.

وی افزود: این روادید مخصوص نخجوان است و شامل سفر به دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان از جمله باکو نمی گردد.

مولائی خاطرنشان ساخت: اتباع ایرانی که از ترکیه و مرز صدرک وارد نخجوان می­شوند نیز می توانند با دریافت ویزا در این مرز وارد نخجوان شوند.

وی در بیان مبلغ ویزا نیز گفت: ده یورو هزینه صدور ویزا برای هر ایرانی می­باشد که در مبادی یادشده دریافت می گردد.

کنسول سفارت کشورمان در باکو ابراز امیدواری کرد که این اقدام در رونق تجارت و گردشگری بین دو کشور بخصوص استان­های همجوار با نخجوان موثر باشد. وی با تاکید بر اینکه ایران همیشه از ایجاد تسهیلات در تردد اتباع دو کشور حمایت می­کند، افزود: به همین دلیل چند سال است کشورمان به صورت یک­جانبه ضرورت اخذ ویزا برای اتباع آذربایجانی را لغو کرده است. 


  

بیر قلبین سیرری

«تانری سئوگیسی» کتابینا بیر باخیش

کؤنول اسماعیل­زاده / کؤچورن: اکبر حمیدی علیار

اشاره: حؤرمتلی یازیچی، پوبلیسیست و شاعر صابر شاهتاختی جنابلاری­نین تانری سئوگیسی آدلی شعر توپلوسونو کئچمیشده دنیز سایتی و قزئتینده عزیز اوخوجولارا تانیتدیرمیشدیق، بو کتاب تزه‌لیکده حؤرمتلی اسماییل فتحی خسروشاهی جنابلاری­نین زحمتی ایله اسکی الیفبادا تک­درخت نشریاتی طرفیندن تهراندا نشر ائدیلیب­دیر، ایندی ایسه شرق­شوناس عالیم کؤنول اسماعیل­زاده­نین همین کتابا یازدیغی «بیر قلبین سیرری» آدلی رأیینی حؤمتلی اوخوجولارا تقدیم ائدیریک:

خالقین میللی دیه­رلرینه صاحیب چیخان، آتالاریمیزدان قالان عرف و عادتلریمیزی گؤز ببه­یی کیمی قورویان، ائلی­نین هر داشینی، جیغیرینی، سرین بولاغی­نین شیریلتیسینی، یاشیل مئشه‌سی­نین عطرینی، اوباسی­نین تویونو-بوساتینی، ننه‌لرین یاپدیغی چؤره­یین دادینی قان یادداشینا یازان ناخچیوان ائلی­نین هر بیر قوجاسی و جاوانی، عینی زاماندا بو زنگینلیکلری نسیلدن نسیله اؤتورمکله تاریخ قارشیسیندا بیر عالی میسسییانی یئرینه یئتیریر.

زنگه­زور و باشقا اوبالاریمیزین یادلارا وئریلمه‌سی ان بؤیوک آجییی محض ناخچیوانا یاشاتدی. اون­ایللیک­لرله آنا وطندن آیری قالماق مجبوریتی، عصرلرله سنه دوشمن کسیلمیش یادلارین بابالاردان میراث قالان تورپاقلاردا مسکن سالماسی - بو اوره­ک داغلایان حقیقته صبر ائتمک شوبهه‌سیز کی، چوخ چتین اولوب.

محض بو سببدن­دیر کی، ناخچیوان اهلی­نین اؤزونو، تاریخینی، عادت-عنعنه­لرینی، دیلینی و دینینی قوروماق و ان خیردا یاد عونصوردن بئله مدافعه ائتمک باجاریغی اینانیلماز درجه‌ده گوجلودور.

بو تورپاقلاردا بؤیویوب بویا-باشا چاتمیش صابر شاهتاختی (حاجی­یئو) ناخچیوان کیمی صفالی وطنینده یاشارکن بئله بؤیوک وطن حسرتی ایله یاشایان ضیالیلاریمیزدان­دیر. اؤزونو درک ائدن و وطن سئوگیسی ایله دولغونلاشمیش هر بیر کس شاعرین "اؤلکه‌میز، ائلیمیز، بیزیم کندیمیز" آدلی پوئماسیندا دئدیگی کیمی:

 ناخچیوان، قاراباغ، شیروان، بورچالی،

زنگه­زور، قازاخ­دیر ائلین ماحالی،

تبریزه قارداش­دیر باکی و گنجه،

اولانلار عبرت­دیر قوجایا، گنجه.

سینه­مه اود چکیب همدان، دربند،

تاریخ صحیفه­لنیر بوردا بندبه­بند -

 اونون شیمالیندان جنوبونا، شرقیندن غربینه‌د­ک هر بیر قاریشینی عزیز توتور.

هئچ شوبهه‌سیز کی، ص.شاهتاختی­نین وطن سئوگیسی ایلک اولاراق اؤز اوباسینا، کندینه، آتا اوجاغینا اولان باغلیلیغیندان و سوی کؤکونه اولان توکنمز محبتدن، جوشغون رغبتیندن­دیر. شاعرین دده-بابا یوردونا اولان صداقتیندن بهره­لنن وطن عشقینی بو مصراعلاریندا آچیق-آیدین حیس ائتمک اولار:

 

...اثری حصر ائتدیم اولو روحلارا،

بورجومو قایتاریم دوغما تورپاغا...

اؤده­مک چتین­دیر ائلین بورجونو،

وطنین زنگین­دیر شرف خورجونو.

 شاعرین 1991-جی ایلده شوشادا یازدیغی مصراعلاریندا آنا و وطن آدلاری­نین قوشا چکیلدیگی­نین و بونلارین مؤلف اوچون مقدس معنا داشیدیغی­نین شاهدی اولوروق:

 وطنله آنانین معناسی قوشا،..

...زیروه‌سیز همیشه گؤزومده قوشا.

 قیسا، لاکین مضمونجا اهمیتلی "داغلارا بزه­ک شوشا" (شوشا، 1991)، "خان یایلاغی" (شکی،2000) شعرلری انسانین یاشیندان آسیلی اولمایاراق دوغما ائللره حیرانلیغینی تصویر ائدن اوره‌یه یاتان لیریکا نمونه‌لریندن­دیر. آنالاریمیزین لایلاسی­نین، بایاتیسی­نین ساده دیلینده یازیلمیش بو شعرلر ائل-اوباسینا صداقتله باغلی اولان هر بیر کؤنوله خطاب ائدیر.

کتابدا شاعرین وطن­پرور شعرلری ایله یاناشی دینی، بعضاً ده فلسفی فکیرلرین دویولدوغو بیر سیرا شعرلری اوخوجونون دقتینی جلب ائدیر. اثرلری­نین مضمون زنگینلیگی ایله خالقیمیز آراسیندا بؤیوک رغبت قازانمیش زمانیمیزین فیلوسوف-لیریکی و گؤرکملی شاعری رامیز رؤوشن، بؤیوک ادیبلریمیز بختیار وهابزاده، خلیل رضا و دیگر معاصرلریمیز یارادیجیلیقلاری­نین مختلیف دؤورلرینده بو آسپئکتلی ماراقلی شعیرلر یاراتمیشلار. انسانین بو دونیادا یارادیلیشینین سیررینی آراماغا چالیشان، اونون جاهاندا یئرینی، تانری­نین سونسوز رحمتینی تصویر ائدن ص.شاهتاختی البتده کی، بؤیوک شاعیریمیزین داوامچیلاریندان ساییلا بیلر.

 ...تانری­نین چرخینده فیرلانیریق بیز،

تانری سئوگیسییله نورلانیریق بیز،

طالع بیر یئلکن­دیر، دونیا بیر دنیز،

بو سیرری یارادان تانری­یا حیران.

 "گؤیلره قوناق" ،"هئچدن" ،"هر آن او یانی" ،"ربیمه یاخین" ،"عبادت" ،"بو سیرری یارادان تانری­یا حیران" سرلؤوحه‌لی شعرلرده بعضاً تانری قارشیسیندا عؤمرون کئچن گونلری­نین حساباتی، بعضاً اونا سونسوز باغلیلیق و شوکور، بعضاً ده "هئچ نه‌یه احتیاج یاشامایان آللاهین قدرتی..." تصویر اولونور.

"تانری بنده‌سیندن نییه آرالی؟" شعرینده (باکی، 2007) مؤلف حیاتدا قارشیلاشدیغی حاقسیزلیقلدان، ماددی جهتدن زنگین لاکین روحاً جیلیزلاشمیش انسانلارین قلبی­نین غدارلیغیندان گیلئی ائدیر، یارالی خالقی­نین دردینه سانکی تانریدان درمان دیله‌ییر:

 ...گؤز یاشی­نین ناله‌سیندن باتیر سسلر،

حاق تاپدانیر، دین سؤیولور، پول گولدورور،

دوز اَییلیر، دوزلمه‌ییر قامتلر،

بنده تانریسیندان نییه آرالی؟

 

شعرین ماراقلی بیر آسپئکتی آدی­نین "تانری بنده‌سیندن نییه آرالی؟" اولدوغو حالدا ص.شاهتاختی­نین اصلینده انسانلارین حاقدان، دیندن، انصافدان، تانری سئوگیسیندن اوزاق دوشمه‌سینی، "...بنده­نین تانریدان آرالی" قالماسینی اوره­ک آغریسی ایله گؤسترمه‌سی­دیر.

 ...کیمی چؤرک دردین چکنمیر اؤلور،

کیمی ثروت اوچون سارالیب-سولور،

کیمی کورسو اوچون بیناموس اولور،

بنده تانریسیندان نییه آرالی؟

 آغیر طبیعتی، جیدی­لیگی و ایللرین تجروبه‌سیندن گلن تمکینی ص.شاهتاختی­نین شعر دیلینه ده یانسیییب. سانکی مؤلف اؤز آستا سسی ایله اؤز اوخوجوسو ایله صحبت ائدیر، قلبینی اونا آچیر.

ص.شاهتاختی یارادیجیلیغی­نین مهم بیر حصه­سی محبت لیریکاسینا عاییددیر. مختلیف ایللرده یازیلمیش محبت شعرلری کیمی کؤورک و صمیمی کیمی چیلغین و آلوولو نوتلارلا زنگین­دیر.

"قییارام­می؟" ، "اوزاق ائت عشقیمی دوشمن شرریندن" شعرلرینده شاعر یارینا سونسوز دیه­ر وئردیگینی، اونو آیریلیقلاردان، غصه -کدردن، تنهالیقدان قوروماغا چالیشدیغینی گؤستریر.

 

...من سئوگینی یاشامیرام، دویورام،

آخان گؤز یاشلارینا قییارام­می؟

من حیس­لرین، دویغولارین وورغونویام،

اوره­ک چیرپینتینا هئچ قییارام­می؟

شاعرین "گؤزللر گؤزه‌لی" (شانخای، 2004)، "روا بیلمه" (تبریز، 2007)، "سوروش" (باکی، 2007)، "گؤرمه­ییم بسدیر" (باکی، 2007)،"سئوگی مئهمانی" (باکی، 2007) شعرلری مؤلفین صمیمی و تمیز حیس­لرینی اینجه کؤنوللره توخوندوراجاق شیرین بیر دیلله اوخوجویا چاتدیریر.

ص.شاهتاختی­نین "گؤزلر" (باکی،2007)، "گؤزللر گؤزه‌لی" (شانخای، 2004)، "یاراشیق" (تئهران، 2007)شعرلرینده، گنج خانیمین جان آلان باخیشلاری سانکی شاعرین قلبینه ملهم اولور.

 قلم قاشلار گؤزلرینه یاراشیق،

سنی گؤروب یئری­ییرم دولاشیق،

باخیشلارین گؤزوندن ده یاراشیق،

گؤزون رنگی یاراشیغا یاراشیق...

 و یاخود

 عوضسیز یاراشیر گؤزلر صورته،

بئل-بوخون بزکدیر قدده قامته.

قلبده‌کی او سئوگی لاییق قییمته،

غالیبسن ثروته، وارا دؤولته.

 مؤلفین گؤزللیی،اینجه باخیشا، خوش غمزه‌یه حصر اولونموش بو مصراعلارینی اوخویان هر بیر خانیم سانکی او تصویرلرده اؤزونو گؤرور.

"شبنم" شعری ص.شاهتاختی یارادیجیلیغیندا خصوصی یئره مالیک صمیمی دویغولاری، آیریلیق حسرتینی، وصال سئوینجینی هر کلمه‌سینده گؤسترن بیر اثردیر.

 ...آچیلمیر اوره­ییم حسرت غمیندن،

حسرتین آغیردیر قدرت غمیندن.

 

منیم سئوینجیم­سن، هم ده کی، غمیم،

سنسیز بو حیاتدا غم­دیر همدمیم،

بیلمیرم نه دئییم، هارایا گئدیم،

بلکه بو دونیادان تله‌سیک گئدیم.

 

ایللرله قوربت ائللرده چالیشیب وطنینه سؤزو ایله، قلمی ایله خدمت ائدن ص.شاهتاختی اونون یولونو دونیانین ان صاف و تامامیله تمناسیز محبتله گؤزله‌ین اؤولادلارینی، کؤرپه قیزینی "گؤره‌جه­یم"(تهران، 2008) "تانری­نین واری" (2007) آدلی شعرلرینده تصویر ائدیر. اونلاری باغرینا باساجاغی آنی حسرتله گؤزله‌ین آتا بئله یازیر:

 گلیب سنی گؤره‌جه­یم،

ساچلارینی اؤپه‌جه­یم،

اسه‌جه­یم یارپاق کیمی،

جوشاجاغام بولاق کیمی...

 بو یازیمیزدا شعرلرینی آراشدیرماغا چالیشدیغیمیز ص.شاهتاختی عینی زاماندا "اؤلکه‌میز، ائلیمیز، بیزیم کندیمیز" ،"تورقای و گولای" پوئمالاری­نین، دئتئکتیو رومانلار کیمی سلسله نثر اثرلری­نین، گونوموزون نبضینی توتان اونلارلا مقاله‌نین مؤلفی­دیر. شوبهه‌سیز کی، وطنه شرفله خدمت ائدن صابر قلمی دؤورون آکتوال موضوعلارینی عکس ائتدیرمه‌یه اوغورلا داوام ائده‌جک­دیر.

  منبع: دنیزنیوز سایتی

 

 

 

 

 


93/6/24::: 11:32 ع
نظر()
  

 هیچ کودکی نباید جا بماند

     نویسنده: لیلا برجسته

 

 سازمان یونسکو یادگیری را به سه حیطه یعنی Heart ,    hand  و     تعریف کرده است. hedd

    سر به منزله ی پایگاه اندیشه ،تفکر،و قلب به منزله ی کانون عشق و ایمان و دست به منزله ی توانستن انجام دادن و کسب مهارت های ضروری زندگی.

  محتوای برنامه ریزی آموزشی در سیستم تعلیم وتربیت نوین   به تناسب ویژگیهای اقلیمی با حفظ سیاستهای کلان آموزش و پرورش بایستی قابلیت انعطاف و برنامه ریزی اقتضایی به تعداد مدارس در هر نقطه جغرافیایی داشته باشد .از انجماد و ایستایی خارج شود و روند ،"نه شعار "هیچ کودکی نباید جا بماند را در پیش بگیرد.

مجالی برای نبش قبر پایان نامه های تاریخ مصرف گذشته و ارائه راهکارهای نخ نما شده نیست هر ساله به تعداد دانش آموزانی که از سیستم فعلی آموزش و پرورش فاصله می گیرند ویا جدا می شوند اضافه می شود کودکان بیشتر و بیشتر جا می مانند. چرا؟

امروزه کتابهای درسی عناوین فراوانی را مطرح می کنند که مفاهیم آنچنان دقیق و عمیق ارائه نمی شود که دانش آموزان واقعا" آنها را درک نمی کنند تنها دانش آموزانی موفق می شوند و یا تدریس معلم مؤثر واقع می شود که فقط به یک منبع تکیه نکنند. با اجرای صحیح طرح ارزشیابی توصیفی اگرهم سو با ارزشیابی کیفی از یک انگیزش واقعی و در واقع محرک اصلی و ایجاد کننده رفتار برخوردارباشد می توان آموزش را به نحو مطلوب وسیله ای برای پرورش به خدمت گرفت. هدف از آموزش حرکت به سمت رشد و توانایی یادگیری خودراهبری است که به صورت مادام العمر به فرد کمک می کند که یادگیری هیچ وقت متوقف نشودو به طور موازی با کسب و کار پیش برود.

به باور یک فرد درباره ی توانایی کنترل زندگی به دست خودش خودکار آمدی گفته می شود.(فتسکو)

افراد خودکار آمد به فرآیند تفکر خود نظارت دارند،تعهدات و مشکلات را کنترل می کنند و با موقعیتهای تهدیدآمیز و چالش برانگیز بیشتر در گیر می شوند.آنها مشکلات را چالش می بینند نه تهدید و فعالانه موقعیت جدید را جستجو می کنند. یکی از موقعیتهای چالش برانگیز برای دانش آموزان روستایی و عشایری حوزه ی تحصیل است. چالشی از از جنس دوری راه، بدی آب و هوا ،فقر مالی ،به دوش کشیدن باری از اقتصاد خانواده، پایین بودن سن ازدواج، معلم محور بودن سیستم آموزشی و...

مدارس فعلی چند درصد ازاین دانش آموزان را توانسته است پوشش دهد؟ شاید بهترین راهکار قابل اجرا تلاش برای توسعه زیربنایی و کاربردی آموزش مجازی به طور رسمی می باشد. زیرا که تا حدودی از مسایل و مشکلات حضور اجباری دانش آموزان در مدرسه مرتفع می شود و مدارس به عنوان پشتیبان در رابطه با تهیه و توزیع بسته های آموزشی و مشاوره تخصصی ودرسی معلمان و آزمون های مجازی و در پایان آزمونهای حضوری نقش کلیدی ایفا نمایند. با نگاهی به نظام آموزشی فعلی ژاپن که بعد از انقلاب میجی تأسیس شده است.اجرای برنامه های یادگیری در تمام عمر به اندازه آموزش و پرورش رسمی اهمیت دارد. شعار آنها این است ،هر فرد در هر جا و هر زمان باید بیاموزد. مثل مدارس شبانه و مدرسه سیما برای این منظور است. معلمان عقیده دارند دانش آموزان خصوصا" در مقطع ابتدایی برای دیدار دوستان و فراگیری مهارت زندگی از جمله ( بازی ، کاردستی، موسیقی، خانه داری ، آشپزی، نظافت ، زراعت، صنعت ) به مدرسه می آیند. در حالیکه در سیستم آموزشی ما از همان ابتدا به دانش آموز القا می شود که برای ادامه حیات اجتماعی باید در دانشگاه قبول شود و اینکه چه رشته ای و چه آینده ای برایش ترسیم می شود زیاد مهم نیست.

با عنایت به ویژگیهای آموزش مجازی یک خصیصه ی مهم آن تغییر بزرگی در روش تدریس است. و فراگیران در گروههای کوچک و یا دو نفره از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباط ایجاد می کنند. و دیوارهای کلاس برداشته می شود و محدودیتهایی از قبیل اینکه فراگیران کجا و چگونه و چه موقع یاد می گیرند از میان می رود.روش یادگیری مسئله محور است و مستلزم نوعی ماجراجویی و یادگیری اکتشافی می باشد.در حوزه دانش نظری آن دسته از دانش آموزان مستعد که در پی کسب کرسی دانشگاههای مادر و رشته های برتر هستند فرآیند تدریس را متکی به انبار حجم زیاد اطلاعات نکنیم و برای یافتن سوالاتشان تحقیق به گونه ای باشد که کتاب درسی به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد مثلا" برای نوشتن مقاله ای راجع به غذاهای حاضری (fast food    ) به مطالعه ی بخش های تغذیه ، گوارش ، ویروس ها ، ویتامینها وغیره... از کتاب درس زیست شناسی منجر شود. و عدالت آموزشی حکم می کند با در اختیار قرار دادن نرم افزارهای آموزشی و سایر منابع در مجتمع های روستایی و مدارس روستا مرکزی مورد حمایت قرار گیرند بهتر است این رسالت فقط بر دوش آموزش وپرورش سنگینی نکند و سایر ارگانها از جمله استانداریها در شهرها و بخشداریها درمرکزیت روستاها ، بخشی از عایدات و بودجه اشان را به این امر مهم اختصاص دهند.

حال با بخش عظیمی از داوطلبان ورود به رشته های فنی و کارودانش روبرو هستیم و به جرأت می توان گفت با برنامه ریزی بلند مدت یعنی ایجاد فضاهای کارگاهی در محل تحصیل و یا اختصاص زمین های کشاورزی جهت زراعت و تولید با مشارکت بخش خصوصی به تحقق صددرصدی اهداف حرفه آموزی ،تخصصی کردن هنر و صنعت ها ی کوچک و تربیت افراد ماهر دست یابیم زیرا آماده کردن دانش آموزان برای فرداوقتی به بهترین شکل انجام می گیرد که آموزش امروز را معنی دار کنیم و ذهن را پرورش دهیم که خود نوعی دستاورد و موقعیت فرهنگی است. جامعه ای که در ان زندگی می کنیم نقش مهمی دارد و بین باور به خود و خودکار آمدی و نیت کار آفرینانه رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد و به گونه ای که هر اندازه باور خود کار آمدی در فرد بیشتر باشد او قصد و نیت بیشتری برای کارآفرین شدن به تبع آن تصمیم گیری جهت انتخاب یک مسیر شغلی کار آفرینی دارد.در قالب برنامه ریزی کوتاه مدت نیز می توان از کارگاههای بومی و از امکانات و زیر ساختهای موجود و طبیعت خدادادی به طور حرفه ای وارد عمل شویم و دورنمایی از آینده ی شغلی و حتی کسب درآمد زود بازده را در ذهن کار آموزان ترسیم کنیم.

به این ترتیب مراکز آموزش فنی و حرفه ای و کارو دانش به صورت متمرکز مسئولیت پذیرش و هدایت تحصیلی و مشاوره و ارائه مدارک استاد کاری به عهده می گیرد با این تفاوت که از میزان ساعتهای حضور در کللاسهای تئوری کاسته و برای جبران از ابزار الکترونیکی استفاده کنیم و بیشترین زمان را صرف آموزش، و در نهایت کسب و کار و ایجاد شغل و درآمد که دغدغه ی اصلی کار آموزان و والدین آنها است

سخن انیشتین:

دانش آموزان را تشویق نکنیم که دست یابی به موفقیتها ی مرسوم را هدف زندگی خود قرار دهند ،زیرا در نگرش کنونی جامعه ،معمولا" کسی را موفق می دانند که بتواند بیشتر از هم زمان خود جلو بیفتد و بیش از همه گیرنده باشد تا دهنده در حالیکه ارزش هر کس را باید بر اساس آنچه به دیگران منفعت می رساند تعیین کنیم و نه بر اساس آنچه از دیگران می گیرد.

منابع:

سیف علی اکبر (1386) روانشناسی پرورشی نوین

بندورا. آلبرت(1977) نظریه یادگیری اجتماعی

 مشاور: دکتر توحید اصغر زاده

عکس: ازصدیق عبدالله زاده 14 تیر 1393(کتابخوانی مربی دلسوز و فداکاردر مرز ترکیه افشین موسی وند)




93/6/23::: 2:16 ع
نظر()
  
 
اشعار شهریار زنده و حیات آفرین است
عضو هیئت علمی همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار گفت: اشعار شهریار زنده و حیات آفرین است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، "مصطفی قلیزاده"، اظهار داشت: احساسات زلال، سیال و اندیشمندانه استاد شهریار در اشعار عرفانی، طنز، اجتماعی، عاشقانه و مذهبی اش عیان است.

وی با تاکید بر اینکه اشعار «سید محمد حسین بهجت تبریزی» زنده و متکثر است و روز به روز در دنیا گسترده تر، و فراگیرتر می شود، افزود: شعر «علی ای همای رحمت» حدود 70 سال است که در مساجد، کارگاه‌های ادبی، کلاسهای درس و دانشگاه و ... خوانده می شود و هر بار تازه‌تر و شیرین‌تر از پیش می‌نمایاند و این زندگی و ماندگاری شعر شهریار است که در اشعار فولکلور و فارسی او نمود یافته است.

قلیزاده یادآور شد: هر کس در هر سنی و هر موقعیتی به نوعی و بر حسب دریافت خود، از محتوای اشعار استاد شهریار بهره‌مند ‌شده و با آن زندگی می کند و این امر نشان دهنده‌ی جامعیت اشعار این شاعر شهیر است.

وی ضمن تاکید بر اینکه شعر شهریار وسیع و عمیق است و روز به روز بیشتر موج می گیرد، خاطرنشان کرد: وی شاعری فرامنطقه ای و فرامرزی است، تاثیر شعر شهریار در منطقه و کشور و دنیا چشمگیر است و تنها برای منظومه ی «حیدربابایه سلام» حدود 400 مورد استقبال و نظیره نوشته شده است.

قلیزاده با یادآوری اینکه هیچ یک از شعرای معاصر تا این حد در زمان خود تاثیرگذار نبوده اند، گفت: شهریار در سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی زندگی کرده و در هر دوره به مسائل روز جامعه و مردم خود پرداخته است.

وی گفت: با نگاهی دقیقتر به اشعار شهریار به نظر می رسد او چه در دوره ابتدایی شاعری در دوره پهلوی اول و چه در دهه آخر عمرش در جمهوری اسلامی، 60 سال منتظر صدای توحید و وقوع انقلاب اسلامی بود و همواره به کج اندیشی‌ها اعتراض کرده و در مسائل مهم جامعه در میان مردم حاضر می‌شد، به نحوی که در دوران دفاع مقدس و هنگام اعزام رزمندگان به جبهه با لباسی بسیجی حاضر شده و مبارزان جبهه های حق علیه باطل را با اشعارش بدرقه می کرد.

وی با اشاره به همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار، گفت: این همایش به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شاعران جوان تبیین می‌کند که برای تاثیرگذاری و ماندگاری باید شاعر زمان خود باشند چراکه اگر شاعر با زمانه خود ارتباط داشته باشد، چون شهریار که حقیقتا شاعر زمان خود و متعهد به مردم، میهن و اعتقادات دینی اش بود ، بی‌گمان گذر زمان نیز یاد و خاطر و آثارش را حفظ می کند.

وی خاطرنشان کرد: همایش بزرگداشت استاد شهریار، با هدف آشنایی با افکار و اندیشه، شعر و هنر وی برگزار شده  و بزرگداشت شهریار درواقع بزرگداشت ادبیات و هنر متعهد است.

قلیزاده، گفت: هر سال بیش از پیش تلاش می شود تا ناشناخته هایی از ادبیات و شعر شهریار معرفی و شناخته شود، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند" شهریار در آینده بیش از عصر خود به دنیا معرفی خواهد شدامسال نیز این مراسم با محوریت فرهنگ مردم و فولکلور برگزار می شود.

گفتنی است مصطفی قلیزاده، در تاریخ  1340 متولد شده و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در تبریز ادامه داده و در تبریز و حوزه علمیه قم به تحصیلات حوزوی پرداخته است.

آثار قلمی مصطفی قلیزاده به دو زبان فارسی و آذربایجانی و در موضوعات ادبی، دینی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و گاه در عالم مطبوعات سیاسی نزدیک به بیست عنوان کتاب در داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده است.

از جمله این آثار می توان به  محبت اوجاغی 1369، شرف الدین عاملی چاووش وحدت 1372، شهید صدر بربلندای اندیشه و جهاد 1372، شیخ محمد خیابانی خروش حماسه ها 1373،‌ دعبل خُزاعی شاعر دار بر دوش 1374، مدینه شهر پیامبر 1377، دیوان صراف تبریزی 1382، صراف سخن 1383، خاطرات حاج علی اکرام علی اف رهبر اسلام گرایان جمهوری آذربایجان 1385، میرزای شیرازی 1387، مردی شبیه خود ( زندگانی و مبارزات امام خمینی)، 1387، خاطرات شیخ عبدالحمید بُنابی ( از روحانیون مبارز قبل از انقلاب) 1388، از نسل سرافرازان 1388،‌ نامه هایی از زندان 1389،  آیت الله بروجردی 1389، شوق دیدار1390، مردی شبیه خود 1387،  آشنایی با انبیاء از دیدگاه امام خمینی 1392،  پیر پیشگام 1392، اشاره کرد.

وی در حال حاضر پنج جلد کتاب زیر چاپ و سه عنوان نیز در دست تحقیق و تألیف دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی - سه شنبه 18 شهریور 93


93/6/20::: 8:45 ص
نظر()
  

 در کانون شعر و ادب حوزه هنری آذربایجان غربی بررسی شد:

شعر مانند رقصیدن است و نثر مانند راه رفتن
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری آذربایجان غربی، شعر و نثر شاعرانه روز گذاشته در کانون شعر و ادب حوزه هنری آذربایجان غربی با حضور جمعی از شاعران و صاحب نظران عرصه ادبی شهرستان ارومیه بررسی شد.

در این برنامه جعفر بزرگ امین (از شاعران ارومیه) ضمن بیان جمله معروف «پل الوار» (1895- 1952) که «حقیقت شعر مانند رقصیدن و نثر مانند راه رفتن»  است ، به بیان حقیقت شعر و لحظه اتفاق افتادن و خلق آن از دیدگاه این شاعر و منتقد بنام فرانسه پرداخت.

بزرگ امین افزود: بر اساس نظریه «پل الوار» شعر منبعث از شور درونی شاعر و لحظه آفرینش آن آن غیر قابل پیش بینی است اما نثر مانند راه رفتن است که آغاز و انجام آن از قبل توسط نویسنده پیش بینی می شود.

در ادامه این برنامه برخی از شاعران و منتقدان ادبی به بیان دیدگاه خود در زمینه شعر و فرق آن با نثر پرداختند و تعداد دیگری از شاعران از جمله امین گنج پرور، علی پنای، مریم صباحی، عباس شریفی، غلامرضا دانش فروز، غلامعلی کریمی به قرائت اشعار خود به زبانهای فارسی و ترکی پرداختند

93/6/18::: 7:44 ع
نظر()
  
   1   2   3      >