امام موقت جمعه ارومیه تأکید کرد:
رعایت حلال و حرام اساس زندگی سالم و سعادتمند است
به گزارش خبرنگار دنیز حجت الاسلام سید محمد فخری در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: رعایت موازین حلال و حرام شرعی پایه یک زندگی سالم و لذت بخش را تشکیل می دهد.
فخری با استفاده از روایات اهل بیت (ع) و با اشاره به نظرات مفسران بزرگ قرآن از جمله علامه طبابائی در کتاب المیزان، اظهار داشت: زندگی دلخواه و سالم و آرام نتیجه رعایت حلال و حرام شرعی یعنی ایمان و عمل صالح است که برای انسان مؤمن و رعایت کننده حلال و حرام، سعادت دنیا و آخرت و روزی فراوان و حلال به ارمغان می آورد و انسان از زندگی خود احساس خشنودی و لذت پایدار می کند
این مقام روحانی افزود: برای رسیدن به چنین زندگی پاک و لذت بخشی، انسان باید خود و خانواده اش را از آلوده شدن به گناه و حرام دور نگه دارد که رسیدن به این مرحله در آیات قرآن «حیات طیّبه» (زندگی پاک) نامیده می شود.
امام جمعه موقت ارومیه با اشاره به فرا رسیدن 27 تیر ماه سالروز قبول قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران در سال 1367، گفت: گر چه جنگ تحمیلی خسارات انسانی و اقتصادی و عمرانی زیادی به ملت و کشور ما وارد کرد، ولی پذیرش این قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در آن موقعیت حساس تاریخی بسیار به موقع، بسیار هوشمندانه، بجا و به صلاح کشور و ملت و در جهت حفظ دست آوردهای دفاع مقدس بود، زیرا هم نگذاشت یک وجب از خاک ایران در اشغال دشمن بعثی بماند و هم موجب تثبیت نظام شد و از سوی دیگر استکبار جهانی برای همیشه از تعرض به ایران مأیوس گشت.
فخری با گرامیداشت آغاز هفته بهزیستی، نقش این نهاد مردمی در رسیدگی به افراد بی سرپرست جامعه را بسیار اساسی و حیاتی دانست و از فعالیت اداره کل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی تجلیل نمود و از مردم نیکوکار و اهل احسان خواست تا با این نهادهای انسانی کشور همکاری و همگامی بیشتری داشته باشند.
امام جمعه موقت ارومیه با عرض تسلیت به مناسبت حادثه شهادت مظلومانه حاج واقف عبد الله اف از مجاهدان اسلامی آذربایجان در زندان دولت وابسته باکو گفت: ما از طرف ملت مسلمان ایران به مردم مسلمان آذربایجان به ویژه خانواده داغدیده مجاهد شهید حاج واقف عبدالله اف، تسلیت می گوییم و این جنایت دولت ضد اسلامی باکو را به شدت محکوم می کنیم و هشدار می دهیم که سرنوشت قذافی و حسنی مبارک و سایر جنایت پیشگان ضد مردمی و وابسته به آمریکا و اسرائیل در انتظار توست.
امام جمعه موقت ارومیه در پایان ضمن تشکر از حضور طلاب خواهر استان در نماز جمعه، گفت: حوزه های علمیه مایه برکات علمی و فکری و معنوی در میان تمام اقشار جامعه بوده و هست و امروز نسبت به گذشته ها بانوان فاضله، فرهیخته و دانشمند زیادی در حوزه های علمیه تربیت می شوند و در هدایت فکری و ارشاد معنوی مردم بیشتر تلاش می کنند.
یادی از حاج واقف عبدالله یف
در ساعات پایانی پنج شنبه 22 تیر ماه 1391 (12/7/2012) خبر در گذشت حاج واقف عبدالله یف را شنیدم که مظلومانه در زندان حکومت باکو وفات کرده است. چند روز پیش خبر شدت یافتن بیماری اش در زندان را روی صفحات اینترنت دیده بودم. خدایش بیامرزد که مظلومانه و شهید گونه وفات یافته است. من در شهریور ماه سال 1387 (2008) او را برای اولین بار در نارداران از نزدیک دیدم، در کنار دکتر موسم صمداف و مرحوم حاج علی اکرام یف ناردارانی و ... در منزل حاج فیاض که مراسم افطار اعضای حزب اسلامی بود و چند صد نفر حضور داشتند و این مراسم افطار به رسم هر ساله در شب میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع) برگزار می شد. مرحوم حاج علی اکرام علی یف رهبر جنبش اسلامی و مؤسس حزب اسلامی جمهوری آذربایجان بنده و همراهانم آقایان جواد پورصمد و قاسم مهدی زاده را به آن مراسم دعوت کرده بود. در آن مراسم قبل از افطار، حاج موسم و حاج علی اکرام و حاج واقف برای حاضران صحبتها کردند و از بنده هم خواستند که کلامی برای آن جماعت مؤمن بگویم. من هم حدیثی از امام حسن (ع) خواندم و ترجمه کردم و مختصر مطالبی در پیرامون همان سخن معصوم عرضه نمودم. چون در کنار مرحوم حاج وقف نشسته بودم، سر سفره با هم حرف زدیم و بیشتر آشنا شدیم. رحمه الله علیه.
یوردا دؤنورکن
صادق بشیری - کرکوک عراق
قوجاغین قوینون آچمیش نازلى یار أمّا نده ن صونرا؟
قوجاغلاشماغ دیلر منده ن، نه وار أمّا نده ن صونرا؟
سینه مده چوق ئوپوشلر حسرتى داغ- داغ باصیلمیشتیر
دوداغلار قوپ- قورو، جان دا جوشار أمّا نده ن صونرا؟
نه منده دیل- دوداغ قالمیش، نه یاردا آل یاناغ واردیر
بولونموش شیمدى بیر خلوت کنار أمّا نده ن صونرا؟
صینیردان گیچمه ده ن طاقدیم جیوانلیق گوزلوگون گلدیم
بیر آز محو اولدو قارشیمدان غبار أمّا نده ن صونرا؟
گوزوم یاشى گبى گوزده ن دوشن قدریم دؤنور بیر ده
یتیشدیک یوردا بیتدى إنتظار أمّا نده ن صونرا؟
دؤنورکن گیرمى بیر ییللیق سفرده ن دقّت ایتدیکچه
توز آردیندان گؤروندو دام- دووار أمّا نده ن صونرا؟
گلیب گوردوم ده یولداشلار کیمى گیتمیش، کیمى قالمیش
بولوندو بویله یارلارلا دیار أمّا نده ن صونرا؟
چوجوقلار گنج اولوب باقدیم جیوانلار کاهل اولموشلار
بیته?شمیش جانداکى أسکى قابار أمّا نده ن صونرا؟
تمیز آلنیمدا قیرشیقلار دییورلار دالغالاندیقجا
(دنیزلر تک یوره ک شیمدى جوشار) أمّا نده ن صونرا؟
گیچیب محو اولدو قیش، صولغون چیچکلر أمّا آل اولماز
گلیبتیر ایمدى بیر آقساق بهار أمّا نده ن صونرا؟
مبارکتیر دیدیم، دیلده ن دوشن بلبللرین آرتق
کى دوشموش دیللرینده ن آه و زار أمّا نده ن صونرا؟
قابیغدان یاپ- یالین قالمیش یارام دیللندى سسلندى
(منیم چین یاقشى مرهم بوردا وار) أمّا نده ن صونرا؟
چنارلار بوینونا صارماشماغ ایسترکن سوموک بولدوم
گوزومده ن قان آقیب آلدیم قرار أمّا نده ن صونرا؟
کوسن بیر کؤرپه ییم من أمدیغیم سوتده ن بو گرچکمى؟
ییلانلار زهرى پک اولموش کنار أمّا نده ن صونرا؟
حقیقتده من ئولدوم، ئه تلریمده ن دویدو قورت- قوشلار
بولوپتور شیمدى نعشیم بیر مزار أمّا نده ن صونرا؟
قارانلیقلار دولاندیم سوزلریم خضر اولدو شعریمله
ئوزوم ئولسم سوزوم دائم یاشار أمّا نده ن صونرا؟
آب\ 2003\قم
فضایل زبان مادری از دریچه ای دیگر
چندی پیش در آخرین قسمت سریال موهِن «جاذبه» تولید کشور ترکیه که از کانال رسمی ATV آن کشور پخش می شد، زن آذربایجانی مورد توهین و تحقیر سازندگان این سریال قرار گرفت و به عنوان فاحشه معرفی گردید و این توهین برادران ترک به زن آذربایجانی موجب اعتراض مردم غیرتمند جمهوری آذربایجان در باکو شد و ... در ایران اما تا جایی که من اطلاع دارم، هیچ یک از مدعیان آذربایجان حتی حرفی در دفاع از زن آذربایجان نزدند و با سکوت خود توهین به زن آذربایجانی توسط برادران ترک را تأیید کردند. بنده مقاله ای تحت عنوان « عذر بدتر از گناه» نوشتم و طی آن از شخصیت نجیب زن آذربایجانی در مقابل توهین سریال ترکیه دفاع کردم اما این اقدام بنده به مذاق برخی از مدعیان آذربایجان در تبریز و ارومیه و تهران خوش نیامد و این آذربایجانچی ها بسیار ناراحت شدند که چرا من گفته ام شخصیت زن آذربایجانی نجیب است و سازندگان سریال جاذبه در ترکیه چه حقی داشتند که به زن آذربایجانی اهانت نمایند... خلاصه بعضی از آن مدعیان مدام کامنت گذاشتند و توهین کردند و فحش دادند. اما جالب تر از همه آن یکی بود که دو روز پیش به زبان مادرش هر چه از مادرش و ادا و اطوارهای وی یاد گرفته، نثار کرده و از فحش خواهر و مادر و زن و فرزند و پدر و مادر و همسایه و همکار و ... هیچ فروگذار نکرده و فحش های رکیکی به همان زبان مادرش و به تقلید از حرکاتی که مادرش در خلوت خود با رندان داشته و ایشان شاهد آن بوده، نثار ما کرده بود. خلاصه این شخص مدعی دفاع از آذربایجان و حیثیت مادری اش، سریال جاذبه را در توهین به زن آذربایجانی تأیید کرده بود.
ممکن است کسی بگوید ای بابا، تو هم گیر دادی به سریال توهین آمیز «جاذبه» و این مدعیان دروغین آذربایجان که هم عقیده با آن سریال هستند، اما به ما چه ربطی دارد؟!
بله، عرض می کنم که حق با شماست، اما می خواهم بگویم زبان مادری فضایلی دارد که برخی مدعیان دروغین، آن را با زبان و منطق خاص مادرجون خودشان یعنی ادا و اطوار ویژه مامانشان عوضی می گیرند...
دیگر اینکه برخی از مدعیان وابسته به فلان گرایش پان، چرا غیر از فحش و فحاشی منطق دیگری بلد نیستند؟! و نام این فحاشی و نازل تربیتی را می گذارند زبان مادری! ... این هم یک توهین به زبان مادری از طرف همان مدعیان.. یا علی!
عاشقان عیدتان مبارک، عید بشریت، میلاد منجی عالم حضرت قائم (ع)