سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را گفتند اگر در خانه مردى را به رویش بندند روزى او از کجا سوى او آید ؟ فرمود : ] از آنجا که مرگش بر وى در آید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
شعر ، دنیز ، آذربایجان ، ارومیه ، علیار ، قلیزاده ، مصطفی ، غربی ، امام ، ترکی ، علی ، ترکی ، شاعر ، دنیزنیوز ، حوزه ، هنری ، حسین ، اسلامی ، حمیدی ، غزل ، محمد ، حاج ، ایران ، فارسی ، باکو ، قرآن ، کتاب ، نشریه ، اسلام ، تبریز ، طنز ، کتاب ، عاشیق ، شهریار ، اکبر ، انقلاب ، مصطفی قلیزاده علیار ، نخجوان ، شهید ، سایت ، سید ، باکو ، اهل بیت ، ابراهیم ، سفر ، دریاچه ، فخری ، ادبیات ، تصویر ، خمینی ، دفاع ، رضا ، پیغمبر ، جمعه ، اسرائیل ، مقدس ، نامه ، مهدی ، حوزه هنری ، حمید ، صادق ، فاطمه ، پیامبر ، بهرام ، اکبر ، اهر ، فاطمه زهرا ، نارداران ، مقاله ، عاشورا ، عکس ، زهرا ، ترکیه ، کربلا ، همایش ، واقف ، ترکیه ، بسیج ، بیت ، جمهوری ، اهل ، انتظار ، امام علی ، ادبی ، در ، عراق ، صابر ، شهر ، شامی ، خامنه ای ، خدا ، دوستی ، زن ، سعید ، اسدی ، آیت الله ، امام حسین ، هنرمندان ، ورزقان ، هفته ، مردم ، موسیقی ، نقد ، قم ، محمود ، کانون ، امام خمینی ، جنبش ، جشنواره ، خاطرات ، حافظ ، حجاب ، حسنی ، حسن ، تاریخ ، سال ، رستمی ، شیخ ، عکس ، فرهنگی ، فرهنگ ، فضولی ، عید ، عشق ، سیاسی ، رمضان ، زبان ، سلیمانپور ، شاعران ، سوریه ، ترجمه ، تهران ، به ، حاج علی اکرام ، ایرانی ، آمریکا ، وبلاگ ، واحدی ، نویسنده ، مدح ، محفل ، مجلس ، مجتبی ، میرزا ، مرثیه ، مصر ، آمریکا ، آراز ، احمد ، استاندار ، اکرام ، حیدر ، تبریزی ، پیامبر اسلام ، سلبی ناز ، روز ، زندگی ، زینب ، رضوانی ، دو ، داستان ، صراف ، عظیم ، علی یف ، علیزاده ، علمیه ، علمدار ، فتح الهی ، فرانسه ، فلسطین ، فیلم ، شاهرخ ، شجاع ، دو هفته نامه ، دیدار ، رسول ، رجبی ، زلزله ، پیام ، بهمن ، حزب ، جواد ، ادب ، اردوغان ، آذربایجان غربی ، آثار ، مطبوعات ، مشهد ، مهدی موعود ، محمداف ، کانون ، نویسندگان ، هفته نامه ، هنر ، وطن ، ولی ، یاد ، هادی ، نوروزی ، نماز ، قیام ، کرکوک ، محسن ، مثنوی ، ماه ، مایل ، ملی ، آذری ، آزادی ، ارشاد ، از ، اسماعیل زاده ، انگلیس ، اورمیه ، اکرام ، جاوید ، حدیث ، حسینی ، حضرت ، بهرامپور ، بعثت ، روزنامه ، رهبری ، سعدی ، رباعی ، رزم آرای ، دینی ، دانشگاه ، شب ، غدیر ، غفاری ، علامه ، عرب ، عرفان ، فارس ، فرزند ، صمداف ، صادقپور ، صدر ، طلعت ، طلاب ، خوی ، دوزال ، رهبر ، بزرگ ، بیداری ، تبلیغات ، حمایت ، حماسه ، حاجی زاده ، جعفری ، توهین ، امین ، انتخابات ، انجمن ، امام زمان ، الله ، استاد ، اخلاق ، آیت الله خامنه ای ، آران ، آغدام ، آقازاده ، منظومه ، مسلمان ، مراغه ای ، مسئولان ، موعود ، موسی ، ماهر ، محمدی ، هریس ، یادداشتهای ، وفات ، یحیی ، یک ، کردستان ، کربلا ، نوروز ، نمایندگان ، وحید ، مایل اوغلو ، گرمان ، مولانا ، میلاد ، نباتی ، مسجد ، مرگ ، مرسی ، مسئول ، معلم ، آغری ، آذربایجانی ، اسلامگرایان ، اسماعیل ، ارمنستان ، ارمنی ، ارزشها ، اشغال ، باکو 10 ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :83
بازدید دیروز :117
کل بازدید :2955025
تعداد کل یاداشته ها : 881
103/9/8
7:43 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
قلیزاده علیار[263]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید شقایقهای کالپوش بچه مرشد! سکوت ابدی هم نفس ►▌ استان قدس ▌ ◄ نغمه ی عاشقی جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی سرچشمه همه فضـایـل مهــدی(ع) است ساده دل ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی ....افسون زمانه طراوت باران تنهایی......!!!!!! جـــیرفـــت زیـبا سارا احمدی بیصدا ترازسکوت... .: شهر عشق :. پیامنمای جامع شهر صبح ماتاآخرایستاده ایم سایت روستای چشام (Chesham.ir) وبلاگ گروهیِ تَیسیر منطقه آزاد محمدمبین احسانی نیا رازهای موفقیت زندگی مرام و معرفت یامهدی Dark Future امام خمینی(ره)وجوان امروز عشق ارواحنا فداک یا زینب سیاه مشق های میم.صاد مهاجر مردود دهکده کوچک ما گروه اینترنتی جرقه داتکو بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران هفته نامه جوانان خسروشهر آتیه سازان اهواز بیخیال همه حتی زندگیم عمو همه چی دان پـنـجـره صل الله علی الباکین علی الحسین تینا شهید آوینی Chamran University Accounting Association پدر خاک فقط خدا از یک انسان ع ش ق:علاقه شدید قلبی تبریک می گوییم شما به ساحل رسیدید!!!!! گاهنامه زیست جوک و خنده دهاتی دکتر علی حاجی ستوده قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی کشکول sindrela شیدائی تنها عاشقانه سیب آریایی نیروی هوایی دلتا ( آشنایی با جنگنده های روز دنیا ) به یاد تو آخوند مالخر و تمام طرفدارانش در سیستم حکومتی فروشگاه من قاضی مالخر یا قاضی طمع کار کدامیک ؟؟؟؟ پایگاه خبری،قرآنی، فرهنگی آذربایجان غربی عاشقانه زنگ تفریح

نگاهی به شعر شامی - 3 ( ترجمه)

شاهرخ رضوانی

 

بمان شاعر!

ترجمه فارسی شعر " کندیمیزدن آیریلاندا " (هنگام جدایی از روستایمان)

سروده ی محمود صادقپور (شامی)

مترجم : شاهرخ رضوانی

بقیه ترجمه

سحر گه روبرو گردید با من                         نگاری شوخ چشم کوزه بر دوش

چو دیدم بافه های زلف او را                        ز دیدارش شدم سر مست و مدهوش

**

در آن وقت و مکان با چشم گریان                نگاهم کرد آن خوشروی فتّان

نگاه فتنه انگیزش به من گفت                     سخن هایی حزین از درد هجران

**

کلامش اینچنین می گشت جاری                 بمان شاعر بمان در روستایت

مکن دوری ز آغوش طبیعت                       دلم را شاد کن از نغمه هایت

 

مردّد گشتم از رفتن در آن دم                    نگار نازنین چون راه را بست

و پنهان از نگاهم اشک ها ریخت                 به خود گفتم که راه دیگری هست؟

**

بمانم یا نمانم مانده بودم                         چه گویم در جواب آن فریبا

بدو گفتم نخواهم برد از یاد                      طبیعت را ، شما را ، روستا را

**

و رودی که در آنجا بود جاری                      خروشان گشت و گفتا وای، ای وای

نباید دائما یکجا بمانی                            سفر کن این زمان برخیز از جای

بیا دیگر در این خطّه نمانیم                    بیا تا سمت دریاها برانیم

**

نباید ماند، باید تاخت اکنون                    تمام جاده ها گفتند با من

مبادا آن پری روی فسونکار                   پشیمانت کند از عزم رفتن

نهفته در وجودت جان والا                   نمی گنجی تو در آبادی ما

**

از آغوش طبیعت می گریزم                 مسیرم از رهی پر سنگ و خار است

بسان ابر بغض آلود و غمگین               در این ره چشمهایم اشکبار است

**

نشاط انگیز و گلگون روستایم               نگاهم می کند با چشم گریان

من و او دور می گردیم از هم               رسیده موسم غمگین هجران

**

نظر می افکنم بر راه رفته                   زمان رفتنم با حسرت و آه

بگوشم می رسد هنگام رفتن               صدای کوچه و دیوار این راه

بمان شاعر مبر از بیاد ما را                  نمی بینی مگر این گریه ها را

                                        منبع: دو هفته نامه "دنیز" شماره 17 مورخ 7/4/91 – چاپ ارومیه              


  

 نگاهی به شعر شامی - 2( ترجمه)

شاهرخ رضوانی

 

بمان شاعر!

ترجمه فارسی شعر " کندیمیزدن آیریلاندا " (هنگام جدایی از روستایمان)

سروده ی محمود صادقپور (شامی)

مترجم : شاهرخ رضوانی

از آغوش طبیعت می گریزم                            مسیرم از رهی پر سنگ و خاراست

بسان ابر بغض آلود و غمگین                           در این ره چشمهایم اشکبار است

**

نگاهم می کند با چشم حسرت                        نشاط انگیز و گلگون روستایم

منم فرزند او ، او نیز مادر                               سرود هجرتم را می سرایم

**

درختی شاخه گسترده است اینجا                    که راهم را بگیرد تا بمانم

تو گوئی دختری خوشرو و زیباست                   که حلقه می زند بر بازوانم

**

درخت خوش صدای خوب منظر                      چنین گوید به من با مهربانی

مرو ای نغمه ساز زندگانی                              تو باید تا ابد اینجا بمانی

**

هزاران مرغ زیبای طبیعت                             به من نزدیک می گردند اینجا

بمان شاعر، بمان در خانه ی خود                     همه گویند با من این سخن را

**

شکفته غنچه های روستایم                           شکوه انگیز و زیبایند و طنّاز

نمی خواهند از من دور باشند                        شگفتی های این دنیای پرراز

**

به هنگام عبور از کوهساران                         هزاران صخره می گیرند راهم

همه از رفتن من اشکبارند                          درخت و باغ و رود و چشمه ها هم

بمن گویند هر یک این سخن را                    مرو شاعر از این گلزار زیبا

**

به من چسبیده خاری از گل سرخ                 که می گوید مرا اینجا بمانم

چرا عزم سفر داری از اینجا                          تو هستی شیره ی روح و روانم

**

هوا و آسمان و ابرها نیز                             همه طوفانی و پر اشک و آهند

و صد ها صخره و دیوار و تپه                            برای رفتن من سدّ راهند

**

و می پیچند پیچک های پیچان                     برای ماندن من ، دور پایم

صدای باد می آید ز هر سو                           پر است از این نوا ها گوش هایم

چرا عزم سفر داری از اینجا                          بما ن شاعر ، مبر از یاد ما را

ادامه ترجمه را در قسمت بعدی بخوانید

                               منبع: دو هفته نامه "دنیز               " شماره 17 مورخ 7/4/91 – چاپ ارومیه

 


  

نگاهی به شعر شامی

نوشته شاهرخ رضوانی

شاعر بنام ارومیه جناب محمود صادق پور متخلص به "شامی"شهره خاص وعام این دیار است.شامی در قالبهای سنتی شعر ترکی بخصوص در قالب "قوشما" که قالبی است به مراتب جا افتاده تراز غزل، تازگی ها و شگفتی هایی با تصاویر پر نقش و نگار می آفریند و تازگی حاصل تعامل حساس شاعر با زندگی و طبیعت است به طوری که مخاطبانش را به حیرت می اندازد. شامی هنرمندی است که با فصاحت وبلاغتش هم شاعر است و هم عاشیق و عاشق. تمام توانایی اش را در سرودن چنین قوشماهای دلنشینی  به کار می گیرد. او خطاب به عاشیق های آذربایجان می گوید: 

               من ائل شاعری یم، سن ائل عاشیقی            

سن منه الهام وئر،من ده سنه سؤز   

                 چال سازی مجلسین اول یاراشیقی           

من سازا سؤز وئریم،ساز دا منه سؤز

باید قدر این گوهر یکدانه را بدانیم اگرهم در ترازوی نقدش میگذاریم حق مطلب را درباره اش بگوییم با این مقدمه پرسشی را مطرح میکنم چرا باید شامی را دوست بداریم وشعرش را ببوسیم وبر طاق چشمانمان بگذاریم پاسخ های من در برابر این پرسشها چنین خواهد بود در سطور بعدی این نوشته:نخست اینکه شامی با زبان شیوای ترکی آذربایجانی این دیار و زادگاهش شعر می سراید، نه با زبان ترکی استانبولی و زبان معاصر و تحریری جمهوری آذربایجان. بخاطر این است که هم خواص و هم عوام شعر او را که تبدیل به زبان ادبی ترکی این دیار شده به راحتی می پذیرند و از آن لذت می برند وزبان به تحسینش می گشایند. چرا که او سبکی تازه در گفتاراین زبان ایجاد می کند که بعد از شهریار عشق آتشین او به زبان مادری بدون تکیه به زبان یا لهجه های دیگر روشن می شود: 


 هارا قاچیرسینیز کؤچری قوشلار     

ایندی کی ائل لرین یامان چاغی دیر 
ایگیت اولان مگروطنی بوشلار    

 گـؤرنده مملکت غم دوستاغی دیـر


شامی در آفریدن اشعار ترکی خود مقلد و دنباله رو هیچ شاعر نشده وبه سبک گفتاری خاص و زبان مستقل و ویژه ای رسیده است. او با مطالعه عمیق اشعار شعرای بزرگ آذربایجان مانند حکیم فضولی، نسیمی، نباتی، نظامی، ملا پناه واقف، سهند و شهریار به زبان و اندیشه ای خاص خود دست یافته و کانونی از عناصر خیال و عاطفه شاعرانه در کلامش برافروخته که روشنایی هایش تشبیهات و تخیلات وترکیبات و ساختار زبانی شیواست.

 گوتور سازی باس باغرینا چال عاشیق

  قوی ائشیدیب بولبول اولسون لال، عاشیق

ائله چال کی بوتون غـملر داغـیلسـین

  شراب کیمی وئرسین بیزه حـال ، عاشـیق

 

شامی شاعری طبیعت گراست و شیفته مناظر و تابلوهای طبیعت روستا. چرا که او در آغوش طبیعت رشد یافته، اتصال او به این دنیای شگفت انگیزباعث شده اشعاری زلال در وصف زیبایی های طبیعت دلربا سروده است. سروده هایی که از دل برخاسته، لاجرم بر دلها هم می نشیند. قطعاتی مانند: "آی ایشقیندا"، "کت جویزی" و "کندیمیزدن آیریلاندا" نمونه های درخشان از این گونه آثار شامی ست که بر تارک دیوان او فروغ افکنده اند. بنابراین می توان گفت شهرنشینی امروزی این شاعر وصله ناجوری بر تن و قامت شاعرانه اوست. شامی در عین اینکه شیفته طبیعت و شگفتی های خلقت است، رگه های از رئالیسم هم در لایه های ضمیر نا خود آکاهش دارد که او را به سوی زندگی شهرنشینی سوق داده و سالهاست که پذیرفته است از نعمات و تمتعات زندگی متمدن هم برخوردار شود، هرچند این نوع زندگی با آرمانها و ایده آل های رمانتیکی او سازگار نمی آیند واحساسها و رویا ها و باور های عاشقانه او را سرکوب می کنند. چرا که او هم مانند ژان ژاک روسو ایده آلش بازگشت به زندگی در جامعه روستایی است.  با این وصف شامی شاعری فیلسوف نیست، بلکه انسانی است که آرمانش وصف زیبای های زندگی است. اما چنین هم نیست که عنصر اندیشه در شعر او غایب باشد نگاه متافیزکی طبیعت گرانه او همیشه شاعر را در برابر کائنات به حیرت انداخته به طوری که در نخستین کتاب مجموعه شعرش "طبیعتین قوینوندا" شامی طبیعت را یک معما می داند: 


                مئشه سنفونسی جیر جیرا سسی           

چیچک لرین عطری ،ییلین نفسی
                گئجه قوشلاری نین حزین نغمه سی        

 آرتیریر حیرتی آی ایشیقیندا


شامی شاعر حماسه سراست و اشعار حماسی هم می سراید او در این منظومه هایش به توصیف  قهرمانانی چون کوراوغولو، قاچاق نبی، دده قورقود، ستارخان، می پردازد و آرزو می کند ای کاش این سلسله عاشقان در متن زندگی ما وجود داشتند: 


               شانلی کوراوغونون یوردودور بورا             

همیشه دونیادا   باشی اوجادیر      
            بسله ییب قوینوندا شاه خطایی نی          

شعرله، شمشیر له آدی قوشادیر

  
بسیاری از اشعار چاپ نشده شامی گنجینه های از فرهنگ فولکلوریک آذربایجان است  که بایاتی ها و ضرب المثل های رایج وجاری بین مردم را در بر می گیرند. این بخش از اشعار ا شاعر او را به اوج قله ای که خود آرزویش را دارد، خواهد رساند:


داغلار آشیب چوخ دنیزلر اوزموشم        

چوخ کئچمیشم دره، تپه، باغ، مئشه

دیرماشیرام بیرذیروه نین باشینا

آزقالیبدیر الیم چاتا گونشه

     شامی گاهی شعر طنز هم می سراید گاهی هم هجویات ومدحیاتی برای دوستان و نادوستانش.

و نکته آخر اینکه شامی استاد شعر ترکی در ارومیه راهش را یافته و بهترن اشعارش را هم ساخته و هویت شاعرانه او هم شکل گرفته است. خوانندگان و دوستداران شعرش از کلام او لذت می برند منتقدانش نیز باید با نقد زیبا شناسی کلاسیک به سنجش کارهای او بپردازند. و در آخر این جستار نامه، از زبان خود شامی چنین می گویم:  

                منه الهام وئره ر ساکت گئجه لر             

                کندین طبیعتی آی ایشیقیندا
                اؤزگه عالمی وار گوره سن اگر             

                 بوعجیب خلقتی آی ایشیقندا

                          منبع: دو هفته نامه "دنیز" شماره 17 مورخ 7/4/91 – چاپ ارومیه              


  

لبخندو رو لبات بخیه بزن

نقد فیلم "روزهای زندگی"

 

 

نوشته : یوسف کارگر

 نویسنده و کارگردان: پرویز شیخ طادی،    تهیه کننده: سعید سعدی،   بازیگران: حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، کریم اکبری مبارکه، کورش سلیمانی، حسین سالار،   فیلمبردار: امیر کریمی   محصول: سیما فیلم   

حوادث داستان این فیلم در سال 1367 اتفاق می افتد و ماجرای زن و شوهری است که در جبهه جنوب و در بیمارستانی صحرایی به فعالیت مشغول هستند. امیرعلی و همسرش به دلیل سالها کار در آنجا به حال و هوای جبهه وابستگی شدیدی پیدا کرده‌اند، اما اعلام خبر آتش‌بس و بعد حمله نیروهای عراقی به بیمارستان، این زوج را در آزمایشی دشوار قرار می‌دهد  .

در ابتدا باید این نکته را یادآوری کرد که پرویز شیخ طادی با فیلم "روزهای زندگی" نسبت به فیلمهای قبلی اش مثل "شکارچی شنبه"، از نظر فنی و تکنیکی پیشرفت بسیاری داشته است و این فیلم تا حدودی توانسته است جایی در میان فیلمهای حرفه ای سینما برای خود باز کند .  

"روزهای زندگی" داستانی از آخرین روزهای جنگ تحمیلی و پس از پذیرفتن قطعنامه 598 شورای امنیت می باشد. دوره ای که رژیم بعث عراق بار دیگر نشان داد که تجاوزگری و غارت حتی در زمان صلح نیز در ذات صدام و نیروهایش هست و در همان حال ملت و رزمندگان ما نشان دادند که از همیشه در مقابل هر تجاوزی - ولو آنی و ناگهاانی و غافلگیرانه - مقاوم هستند. گرچه ممکن است برخی از علاقمندان سینما و خصوصاً سینمای دفاع مقدس، روزهای زندگی را فیلمی تلخ از کشته شدن و به محاصره افتادن تعدادی از نیروهای رزمنده تلقی کنند و به همین خاطر این فیلم را بر نتابند، اما تلخی این فیلم، ناشی از امید و پایداری و مقاومت رزمندگان و پزشکان و پرستارانی است که شاید در هیچ فیلمی به این اندازه نشان داده نشده اند. اما چیزی که در این فیلم بدیهی است آن است که بیش از حد از صحنه های خشن و خونریزی و تهوع آور استفاده شده است ( برای مثال سکانسی که در آن پزشک ، سینه رزمنده ای را شکافته و سعی در فعال کردن دوباره قلب وی دارد ) و این دقیقاً یکی از دلایلی است که باعث شده مخاطبان عام زیاد از این فیلم خوششان نیامده باشد و اعتراض فراوانی به این مقوله داشته باشند.

یکی دیگر از ضعف های فیلم تغییر سه باره رنگ فیلم در لوکیشنهای بیرونی است چیزی که معلوم نیست مسبب آن شیخ طادی بوده یا امیر کریمی یا موقع اصلاح رنگ صورت گرفته است. مضاف بر اینکه فیلمبرداری های زمان شب فیلم هم با استفاده از فیلتر و به سبک امریکایی در روز گرفته شده که بسیار توی ذوق بیننده می زند و بهتر بود همان شب فیلمبرداری انجام شود. سربازان عراقی هم کماکان مثل سایر فیلمهای ایرانی ، افرادی ابله و نادان نشان داده شده اند که از ضعف های فیلم هست. جلوه های ویژه کامپیوتری و میدانی هم در حد سایر فیلمهای ایرانی است اما عکس العمل و کنش شخصیتها در وسط انفجارها جالب از آب در آمده است و کمی تفاوت دارد.  .

این فیلم از ضعف هایی بخصوص در فیلمنامه رنج می برد. یکی از ان ضعف ها ، این است که ما هیچ پیش زمینه و سابقه ای از این زوج پزشک نمی بینیم و دلیل اینکه این دو فرد که قاعدتاً باید زندگی خوبی داشته باشند، چرا اینقدر در ماندن اصرار دارند ( با توجه به شخصیت پزشک جوان دیگر که تازه به بیمارستان اعزام شده است ) برای مخاطب گنگ می ماند در حالی که این دو زوج قهرمانان فیلم هستند و حتما بایستی شخصیت پردازی بیشتری روی آنان صورت می گرفت. همین مساله باعث شده است تا باورپذیری شخصیت این دو زوج کمی سخت گردد و شیخ طادی بایستی بیشتر به این دو زوج می پرداخت تا من بیننده برایم باورپذیرتر شود.

از نقاط برجسته فیلم بازیهای آن می باشد. بازی عالی حمید فرخ نژاد که مورد کم لطفی داوران جشنواره فجر قرار گرفت، اصلی ترین نکته بازی هاست. هنگامه قاضیانی بازی متوسطی ارائه می دهد و به نظر می رسد، داوران جشنواره با دادن سیمرغ بلورین به وی ، ظلم بزرگی در حق خود بازیگر کرده اند .

قابل تقدیر آن است که تلاش شیخ طادی در پرداختن به موضوعی متفاوت و کمتر پرداخت شده در سینمای دفاع مقدس است. او در این فیلم سعی کرده از زاویه‌ای متفاوت به جنگ ایران و عراق و حاشیه های آن در زمان قبول قطعنامه نگاه کند؛ نگاهی بی غرض و بی‌رحم و گاهی سست و سرسری که بیننده را در هوا نگه می دارد. این اتفاقات در این زمان بسیار جسورانه است چرا که می تواند افشا کننده واقعیات تلخی درباره جنگ بخصوص روزهای پایانی آن باشد که این مساله نوعی غافلگیری را در بر خواهد داشت.  ..

 

یکی از زیباترین صحنه های فیلم در پایان آن شکل می گیرد که دکتر سعی در چیدن بلوکها دارد تا دیوار را دوباره بنا کند و نوری کوچک بر روی دوربین می تابد که حس دراماتیک زیبایی بر فیلم خلق می کند .   .

   «روزهای زندگی» یقیناً بهترین فیلم شیخ طادی است؛ او پیشتر نیز به سینمای دفاع مقدس علاقه نشان می‌داد اما فیلم‌هایش کمتر دراماتیک یا متناسب با اقتضائات سینما بود  .

پرویز شیخ‌طادی در فیلم سینمایی «روزهای زندگی» ترکیبی نسبتاً قابل درک و از لحاظ مضمونی زیبا از واقعیات دفاع مقدس و در میان روابط یک زوج خوشبخت پزشک بروز می دهد ، مساله ای که گرچه در «شکارچی شنبه» یا «دفتری از آسمان» هم سعی در پرداختن به آن داشته، اما موفق نشده بود . او در این فیلم بیشتر سعی کرده به فرم و تکنیک بپردازد اما می توان گفت موفق نشده است هرچند به نسبت فیلمهای قبلی اش بهتر است با این حال در مقایسه با کل سینما توفیق چندانی نداشته است .

در مجموع "روزهای زندگی" فیلم خوبی در زمینه دفاع مقدس است و باید منتظر پخش آن در سیما باشیم که قطعاً آنجا با استقبال فراوانی روبرو خواهد شد.  .

 منبع : دو هفته نامه "دنیز" شماره 17 مورخ 7/4/91

 


  

 

سند تحول آموزش و پرورش

لیلا برجسته ( مدیر راهنمایی)

سند تحول اگر بناست معطوف به چشم اندازی باشد که در افق روشن 1404 ترسیم گرایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فن آوری در سطح منطقه خواهد بود، باید با حرکتی زیر بنایی سرآغازی مشخص و پاسخگو، به تحولات محیطی و نیازهای جامعه و عملیاتی کردن اهداف کل و جزء بیندیشد و در عمل با اجرای طرح 3.3.6راه میانبری را انتخاب کرده، سالیانه و یا هر دوره با ویرایش و چاپ کتابهای مختلف بدون ایجاد سردر گمی برای معلم و دانش آموز، به دنبال موفقیت طرح مزبور باشیم. اگر طالب تربیت نسلی برتر هستیم انتخاب آن از دوره ی پنجم ابتدا یی شاید دور از منطق نباشد. گفتنی است سیاستهای آموزش و پرورش نبا ید گرفتار سلایق دولتهای مختلف باشد. به دلیل اینکه آموزش و پرورش دستگاه انسان ساز بوده و نباید در عرض سایر وزارتخانه ها قرار بگیرد. در حالی که دولتها و مجالس هر چهار سال یک بار با رأی مردم می آیند و می روند. ثبات مدیریتی وزارتخانه آموزش و پرورش باید بیشتر مد نظر باشد و تقویت شود و سایر دستگاههای متآثر از سیاستها و خط مشی آموزش و پرورش برنامه هایشان را پی ریزی واجرا نمایند. بسته ی سند ملی آموزش و پرورش را از جهات گونا گون می تواند مورد ارزیابی قرار داد . از جمله رابطه اسناد زیر مجموعه سند ملی با یکد یگر، رابطه فلسفی بخش های مختلف یک سند با دیگر اسناد بالادستی و همطراز خود، میزان یکپارچگی و یا مشوش بودن آن از لحاظ یکدست بودن مبانی و...یکی از مفاهیمی که به صورت آشکار در سند تحول راهبردی به آن پرداخته شده است. عدالت تربیتی می باشد و همانطور که در اسناد آموزش و پرورش نیز آمده است به شکل تربیت رسمی و مفهومی که باید در جریانات نظام آموزشی متجلی باشد، جایگاه ویژه ای دارد. اگر نظام آموزشی را به صورت یک سیستم که دارای ورودی ، خروجی و فرآیندی است، باید بینیم در برقراری عدالت نگاهی کلان به همه ی این اجزا وجود دارد یا نه؟ باید درنظر داشت که "ورودی"ها به نظام آموزشی، اعم از دانش آموز، معلم، منابع مالی و دیگر منابع بر اساس عدالت گزینش شده باشند و در آخر فرآیندهای برنامه های درسی، مدیریت آموزشی، ارزشیابی تحصیلی عادلانه بوده و اصل عدالت را در رابطه با نظام آموزشی با محیط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رعایت گردد.

و از یک نظر با نگاه به استفاده از لفظ عدالت تربیتی، آنچه که در راهکارهاست، معطوف به تدریس و در متن آموزش قرار دارد و از مباحث عدالت در فرصتهای پرورشی و تربیت و یا دسترسی به فرصتها و کیفیت پرورشی غافل بوده است. نگاه غیر عادلانه این است که ما در کشور از چندین شکل مدارس روبرو هستیم، در یک جاهایی با اختصاص بهترین فضای فیزیکی و امکانات آموزشی و با معلمان کار کشته و مختص هر رشته و در بعضی جاها با مدارس محروم کانکسی و معلمان در شرف بازنشستگی و یا کم تجربه جدید الاستخدام و یا بی انگیزه روبرو هستیم، این درست ضد نگاه عدالت محور است. نتیجه چه خواهد شد؟ اینکه جمعی از این مرفهان کرسی های آینده ی دانشگاه ها را از آن خود نموده، عده ای هم در آرزوی تحصیلات عالیه دست به دامان دانشگاه نماها و یا آموزش مجازی و غفلت از تربیت اجتماعی و سیاسی و روابط میان معلم و شاگرد و درک محضر معلم به نتیجه ای مطلوب دست نخواهند یافت. اینها مواردی است که دیگر آموزش مجازی پاسخگوی آنها برای دانش آموزان مناطق دور افتاده نخواهد بود.  با اینکه در اسناد مبنایی بسته سند ملی، بر تفاوت عدالت با برابری تاکید شده است، همچنین در بیان راهکارهای گسترش و تامین عدالت تربیتی، همزمان با بحث دسترسی به فرصتهای با کیفیت برای همه، بر تنوع بخشی به فرصتها نیز تاکید شده است، به نظر می رسد با خوش بینی وافر و غفلتی بزرگتر، این سند در بیان راهکارهای جزئی تر، به تناقض گویی رسیده است. آنجا که برای دسترسی به فرصتهای با کیفیت، به اجرای برنامه "آموزش برای همه" فارغ از اهداف مصرح آن در یونسکو و مبانی نه چندان پنهان آن توصیه می شود، تناقض های سند به روشنی آشکار می شود. چگونه است که با  تعریف اسلامی از "عدالت" که بارها تکرار کرده ایم که با مفهوم "برابری" یکسان نیست، تن به هدف برابری جنسیتی ای بدهیم که از اهداف اساسی این برنامه جهانی، برای کشورهای در حال توسعه است. دقت شود که اگر سطوحی از عدالت، در برگیرنده برابری هم باشد که مطمئنا هست، این برابری باید دقیقا ناشی از فلسفه تربیتی ما و کاملا خودآگاه باشد و نه از سر خوش بینی به اسناد بین المللی ای که اکنون جایی برای بیان اهداف سیاسی پشتیبان آن نیست.

استعدادها چگونه هدایت می شوند؟

قبلا یادآور شدیم که در تعاریف عدالت، آمده است: "اعطاء کل ذی حق حقه"؛  به نظر می رسد که یکی ازمولفه های شناختن صاحب حق در آموزش، استعدادهای دانش آموزان است. شناسایی، تشخیص و هدایت استعدادها در نظام آموزشی، از مولفه های اساسی عدالت تربیتی است که بدون تدوین ساز و کارهای لازم برای آن، نمی توان انتظار برقراری عدالت را داشت. به هدر رفتن و حتی استفاده صحیح نکردن ازاستعدادهای خدادادی موجود در جامعه اسلامی، ظلم و کفران آموزشی بزرگی است در قبال این نعمت بزرگ. در سند تحول راهبردی نه تنها راهکاری برای این فرایند ارائه نشده است، بلکه به نظر می رسد در رسیدن به عدالت تربیتی، این فرآیند اصلا مد نظر نبوده است. استفاده از جملات کلیشه ای و ترسیم مدینه ی فاضله در بسیاری از موارد از جمله برخورداری از مربیان یکپارچه بر اساس نظام معیار اسلامی و شایستگی های لازم فردی با شیوه ی ساماندهی نیروی انسانی چند سال اخیر هیچ گونه تناسبی نداشته و آنچه با آن روبرو هستیم ، بکارگیری فله ای نیروهای تحمیلی(شرکتی،نهضتی) بدون توجه به توانمندی و تخصص آنها و غیر مرتبط با رشته های تحصیلی آمار کمبود منابع انسانی را جبران و طبق رسم دیرینه مقطع ابتدایی پذیرای این تاوان بوده و می باشد. و برای ارتقای سطح علمی معلما ن مفتخر به برگزاری چند صد ساعت دوره های ضمن خدمت هستیم که در نهایت به صدور یک گواهینامه ی بدون مهارت عملی ختم می شود.آیا برای تربیت نیروهای کارآمد آینده ی این وزارتخانه چاره ای اندیشیده ایم . احیای مراکز تربیت معلمیکی از بهترین تصمیماتی است که در کارنامه ی وزیر فعلی آموزش و پرورش ثبت گردیده،و از همینفرصت می توان جهت پیشبرد اهداف آموزشی بر اساس پایه های علمی روز نیروهای شاغل فعلی بهرهگرفت . تا از فسیل شدن اطلاعات و روشهای راکد آموزشی جلوگیری کنیم.بالا بردن سطوح آموزشی مراکز تربیت معلم و تبدیل به دانشگاه فرهنگیان و پذیرفتن داوطلبان با رتبههای برتر و فراهم نمودن زمینه ی ادامه تحصیل شاغلین نیز به نوبه ی خود می تواند شفا بخش  این درد دیرینه باشد.امید است سند تحول قابلیت اجرا و جامعیت موضوع به پراکندگی جغرافیای وسیع ،تنوع فرهنگی میهن عزیزمان داشته باشد.و با بیان اریه ی راهکارهای عملی روشنگر افق 1404 ایران اسلامی باشد.

 منبع: دو هفته نامه " دنیز " شماره 17 مورخ 7/4/91 - ارومیه

                                           

 

 

 

 

 

 

 


  
<      1   2   3   4   5   >>   >